zaterdag 12 maart 2022

Waarom Dizzy Miss Lizzy nog steeds als een hysterische haastklus klinkt

Natuurlijk kan ik hier het repertoire van The Beatles met superlatieven beschrijven, de liedjes die ze opnamen de hemel inprijzen. Toch leek het me ook leuk om eens stil te staan bij een nummer dat ik niet-kan-hó-ren. Eentje waarvan me de rillingen over de rug lopen: één van de weinige Beatlesnummers die ik zachter zet, uit zet of gewoonweg oversla. Ik heb het niet over geijkte kandidaten als Revolution #9, Yellow Submarine of Don't Pass Me By. Drie woorden: Dizzy Miss Lizzy. 




Uit de schaduw van Little Richard
Het scheelt: we hebben het over een cover. Ruim zeven jaar nadat de Amerikaanse rock 'n' roll-zanger Larry Williams zijn eigen compositie, getiteld "Dizzy, Miss Lizzy" (ook wel vermeld als "Dizzy, Miss Lizzie") opnam, legden The Beatles ook hun versie van de klassieker vast. Williams probeerde met "Lizzy" een geschikte opvolger toe te voegen aan het succes dat hij had een paar maanden eerder had met de hit Bony Moronie. Een tweede doel moet ongetwijfeld geweest zijn uit de schaduw te treden van die andere grote rock 'n' roll-zanger, Little Richard. Of het nu ging om Larry Williams of Little Richard: The Beatles hadden de beide energieke Amerikaanse zangers, met hun expressieve, wat harde en stoere rock 'n' roll-strot stevig in het vizier. Liet Paul McCartney zich graag uitdagen om het werk van Richard te zingen, dan waagde Lennon zich met zijn ruige register wel aan Larry Williams. En in het bijzonder dus aan diens Dizzy Miss Lizzy, zoals The Beatles de titel van het nummer overnamen. 





Moegestreden
Op maandagavond 10 mei 1965 stond in Studio Two zelfs de hele avond in het teken van Larry Williams. En eigenlijk was dat wel een "moetje". Moegestreden van opnames voor hun tweede bioscoopfilm Help! lieten de bandleden zich overhalen voor een avondsessie omdat er nog wat extra materiaal nodig was. De druk kwam van hun Amerikaanse platenlabel Capitol Records. Het label had zo zijn eigen strategie om het Beatlesrepertoire naar de onverzadigbare Amerikaanse markt te brengen. 



Op verzoek van Capitol
Dat gebeurde door zes Amerikaanse albums te "persen" (letterlijk en figuurlijk) uit de vier studioalbums die The Beatles inmiddels hadden uitgebracht. Door minder nummers per lp op te nemen, kon het bestaande repertoire over meer albums uitgesmeerd worden. Inmiddels schreeuwde de overzeese markt om een nieuw Beatlesalbum, maar was de beschikbare oogst van negen Beatlesnummers (minder dan 25 minuten muziek) net iets te mager om er een plaat van te persen en een nieuwe hoes omheen te stoppen. De release van "Beatles VI" stond gepland voor 14 juni 1965, maar er moesten nog twee nummers bij om de plaat compleet te maken. Maar je bent Fab of niet. En dus sleepten de vier zich die maandagavond de 10e mei opnieuw naar EMI. En dus werden er twee betrekkelijk eenvoudige covers uit het Larry Williams-repertoire gekozen, om de Amerikanen kort en goed hun zin te geven.

Hier dan toch weer "Lizzie"



Het repetitieve gitaarloopje
Zodoende namen de jongens die maandagavond zowel Dizzy Miss Lizzy als Bad Boy op. Hoewel ik Bad Boy nog wel redelijk uitgebalanceerd vind klinken, galmt Dizzy Miss Lizzy nog steeds na als een hysterische haastklus. Misschien zijn er mensen die het prachtig vinden, maar ik kan er niet naar luisteren. Het harde, repetitieve (double-tracked) gitaarloopje, het constante gebeuk op de bekkens, het over-the-top geschreeuw van John Lennon: het is me allemaal te veel. Zeker als je hoort dat het anders kon: de Lizzy van Larry werd een stuk subtieler en bluesier gezongen. Bovendien zorgde de prominente piano in die versie net voor wat meer rythm & blues. Net als het selectievere gebruik van dat kenmerkende gitaarloopje.



Noodgreep
Hoewel de Beatles-versie van Dizzy Miss Lizzy niet bedoeld was voor hun eerstvolgende reguliere album Help! werd het nummer goed genoeg bevonden om er de plaat, na het ingetogen Yesterday, mee af te sluiten. Vier jaar later trok John Lennon "Lizzy" opnieuw uit de kast, toen hij in september 1969 op het laatste moment besloot op te treden bij het Rock 'n Roll Revival Festival in Toronto, Canada. Ook toen had hij in allerijl repertoire nodig, dat hij zo uit zijn mouw kon schudden. Miss Lizzy bleek weer een dankbare keus. En misschien wel opnieuw een noodgreep.

9 opmerkingen:

  1. Hello, goodbye Anne,

    Als Dizzy Miss Lizzy een haastklus of een noodgreep zou zijn,
    dan is het voor mij een prima noodgreep.
    Kort gezegd, ik vind deze cover prima.
    Als ik tussen Dizzy Miss Lizzy en Bad Boy zou horen te kiezen,
    dan valt de keus voor mij op Dizzy Miss Lizzy.
    Bad Bad vind ik rommelig aandoen.
    De cover Bad Boy heeft voor mij Stones-geluid in zich.
    Dizzy Miss Lizzy heb ik regelmatig live gespeeld,
    het was altijd een succes.

    Met een groet,
    Cornelis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Miss Lizzy stond op de b kant van NL single Yesterday. mooi contrast,niks Miss mee. zal het op de schoolfeestjes best wel goed gedaan hebben. the Beatles waren voor sommigen te braaf , dus eigenlijk was Lizzy voor hen die dat vonden juist andere koek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dizzy en Bad boy zijn werkelijk ontzettend goed gezongen. Ik hou van die manische manier van zingen. Lennon kan dat zo goed. (Denk ook aan R&R music, ook al zo wild ingezongen!) Ik had het epeetje Bad boy als kind en vond die dubbelgetrackte gitaren ook erg mooi. Lennon in haast is altijd goed. (Instant karma, And your bird can sing). Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp goed wat je bedoelt Anne. Het nummer past totaal niet op de vernieuwende muziek van Help. Dat gevoel heb ik ook sterk bij Run for your life op Rubber Soul.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lees in Womack's 'George Martin' (deel 1, p.253) dat Paul ergens vertelt dat Martin bij de opnames van Dizzy etc kritisch was over Johns zang en de laatste reageerde met "Well, you come here and sing it, then!" Daarna gin hij pas goed los. Altijd leuk dat soort anekdotes. De titel (en ook de rest) doet mij denken aan Good Golly Miss Molly (hitje van de Swinging Blue Jeans), ook zo'n niemandalletje. Inderdaad Beatles eigenlijk onwaardig, maar ach indertijd was je als fan met alles tevree. Kan het nog wel goed horen hoor, zeker op Beatles VI (qua tracklisting) en dankzij Johns altijd sterke stemgeluid. Minder enthousiast ben ik over (even op diverse tenen gaan staan) al die Ringo-tracks die steeds weer opduiken op hun LP's. Aardige gast, goeie drummer, maar z'n mond kan-i beter dicht houden wat mij betreft, 'he acted too naturally'.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn tante zaliger had de single en speelde altijd Yesterday, totdat ik de B-kant ontdekte. Een van die mindblowing ervaringen. Ik vind het nog steeds een geweldig nummer en misschien wel hun beste cover, al doet I'm Down het ook goed. Net als Cornelis heb ik het nummer met mijn vorige twee bands regelmatig gespeeld. Mijn huidige band is het, helaas, met je eens, Anne.

    Ter compensatie, afgelopen week hoorde ik Yesterday weer eens. Het was de eerste keer in tientallen jaren dat ik me niet aan het nummer ergerde. Dan spant vanaf nu 'Michelle' de kroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dizzy Miss Lizzy is niet verkeerd, ook al is het niet super; De volgorde op de Help! cd had beter gekund, plaats het nèt voor Yesterday, en sluit met die ballad af, dat zou helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor alle leuke opmerkingen, aanvullingen en herinneringen rond Dizzy Miss Lizzy hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond en vind Dizzy Mizz Lizzy super geweldig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen