zaterdag 22 april 2023

Over Scrambled Eggs en Bad Finger Boogie: de werktitels die The Beatles gebruikten

Onlangs schreef ik over de wat obscure werktitel voor het Beatlesnummer It's Only Love. Die luidde That's A Nice Hat. Je zou deze werktitel en de definitieve titel van dit liedje op geen enkele manier kunnen raden of koppelen. Bij menig werktitel is dat natuurlijk wel het geval. Dat bracht me op het idee eens na te gaan welke werktitels ik kon vinden voor nummers of projecten van The Beatles. Ik ben benieuwd hoe compleet ik ben. Vul me gerust aan, zou ik zeggen!

Auntie Jin's Theme
Ik moet eerlijk zeggen dat ik achterover sloeg van het aantal werktitels dat The Beatles gebruikten in hun carrière. Uit de eerste periode van hun bestaan zijn er voor de hand liggende titels en verbasteringen als Seventeen (I Saw Her Standing There), Thank You Little Girl (Thank You Girl), Get You In The End (I'll Get You), This Bird Has Flown (Norwegian Wood) en Won't Be There With You (Think For Yourself). Deze werktitels kenmerken zich door een sterke link met de songteksten van het betreffende nummer. Interessantere, minder herleidbare titels zijn echter Auntie Jin's Theme (I've Just Seen A Face), Scrambled Eggs (Yesterday, OK die werktitel kennen we allemaal door het bekende verhaal over de eerste regels van het nummer), Where Did It Die (For No One), het genoemde That's A Nice Hat (It's Only Love), Mark I (Tomorrow Never Knows).

Paul met zijn Auntie Jin (Joan)


Laxton's Superb
Vanaf de Revolver-periode nam het aantal werktitels ook toe, zag ik. Natuurlijk waren er ook hier voor de hand liggende 'kladjes' als You Don't Get Me (And Your Bird Can Sing) en It's Not Too Bad (Strawberry Fields Forever), Too Much (It's All Too Much). Maar als we weer kijken naar originelere vroege benamingen van Beatlessongs dan stuit ik op Granny Smith (Love You To), en nog zo'n appel: Laxton's Superb (I Want To Tell You, ik schreef er al eens over). En wat te denken van Aerial Tour Instrumental (Flying, OK toch ook wel weer logisch) en Bad Finger Boogie (With A Little Help From My Friends). Een bekend voorbeeld is ook The Long One of Huge Melody voor de Abbey Road-medley.



Pendulum werd Revolver
Extra leuk is het om ook eens te kijken hoe bepaalde Beatlesalbums of -films hadden kunnen heten, als er niet anders beslist was. Zo wilde George Martin het debuutalbum Please Please Me liever een andere naam geven: Off The Beatle Track. Best goed! Ik las trouwens dat ie deze titel later zelf gebruikte voor een album (1964) met instrumentale versies van Beatlesnummers. Voor Revolver bleef het maar stromen qua ideeën. De plaat had één van de volgende benamingen kunnen krijgen: Pendulums, Beatles On Safari, After Geography (naar Aftermath van The Rolling Stones), Fat Man and Bobby, Magic Circle, Four Sides Of The Circle en Four Sides of The Eternal Triangle. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat het Revolver is geworden, al had ik Pendulum beslist ook smaakvol gevonden.



Inclinations werd Abbey Road
Ook voor de laatste Beatlesalbums gingen alternatieve titels rond. One Down, Six To Go was een grappige werktitel voor Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Het sloeg op de contractuele verplichtingen van de band. The Beatles (The White Album) heette even A Doll's House en we weten natuurlijkd dat Let It Be eerst Get Back zou gaan heten. De werktitel voor Abbey Road is ook een vrij bekende: Everest, naar het merk sigaretten dat technicus Geoff Emerick rookte. Maar uit de dagboeken van Mal Evans valt te leren dat de plaat ook nog andere werktitels kende: Four In The Bar (weer die 'vier'), All Good Children Go To Heaven, Turn Ups en Inclinations. En als we tenslotte nog even kijken naar de films, dan was Beatlemania de voor de hand liggende werktitel van A Hard Day's Night. We weten allemaal dat Ringo met een beter plan kwam. Voor Help! gingen titels rond als Beatles Production 2 (dát klinkt pas als een werktitel) en het bekendere Eight Arms To Hold You. Ik ben benieuwd wie me aanvult. Er moet veel meer zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten