zaterdag 4 mei 2019

Paul McCartney en zijn MTV Unplugged-sessie

Je vraagt je af hoe lang Paul McCartney met zijn band nog van die grote stadion-concerten blijft doen. Voorlopig lijkt Good Old Macca, die in juni -lieve help!- 77 jaar wordt nog van geen ophouden te weten. Lichamelijk lijkt onze held het allemaal nog prima vol te houden, vocaal iets minder, maar ach... Toch moet ook McCartney een keer op het punt komen waarop hij hier mee gaat stoppen. De vraag is dan: heeft Paul nog een ander plan, of is het dan ook gewoon echt afgelopen met optreden? Toen ik hier aan dacht, schoot zijn geweldige MTV Unplugged-sessie uit 1991 me te binnen.



De macht van MTV
Ik geloof niet dat ik ooit een Beatles- of McCartney-fan heb gesproken die 'niet zoveel heeft' met wat Paul unplugged bij MTV neerzette. De Amerikaanse zender, die in augustus 1981 van start ging en in de eerste jaren nog alleen muziekvideo's uitzond, was van grote invloed op de wereld van de popmuziek. Wie een mooie clip maakte en daarmee op de playlist van MTV terecht kwam, kon rekenen op 'heavy rotation', een enorm kijkerspubliek én een hit. Bands die weinig op de radio gedraaid werden, konden het via MTV alsnog helemaal maken. Eén van de formats die de muziekzender ontwikkelde was het zogenaamde MTV Unplugged. Het programma waarbij artiesten werden uitgedaagd hun eigen nummers volledig met akoestische instrumenten te spelen, ging in 1989 van start. Unplugged was eigenlijk de ultieme ode aan Het Liedje. Een sterk nummer blijft immers ook in een volledig akoestisch arrangement overeind. 


McCartney ging écht unplugged, in tegenstelling tot andere artiesten
Paul McCartney zat in de vroege lichting Unplugged-shows en, mooi om even te vermelden, hij koos er ook echt voor het Unplugged-concept te volgen. Een aantal van zijn voorgangers plugden hun akoestische gitaren in versterkers. McCartney en toenmalige tourband speelden alles 'zonder plugs' en werden alleen verterkt door microfoons die het geluid moesten versterken en vastleggen. McCartney en zijn muzikanten hadden er net een enorme wereldtournee op zitten en waren goed op elkaar ingespeeld, al had Paul drummer Chris Witten inmiddels verruild voor Blair Cunningham. Met de grote stadionshows nog vers in het geheugen, kon Paul moeiteloos opschuiven naar de andere kant van zijn muzikale spectrum: het spelen van zijn mooiste "kleine" nummers, in intieme setting.



De première van McCartneys eerste liedje
Daar waar andere artiesten nog wel eens moeten schrapen en coveren om een goede setlist bij elkaar te krijgen, kon Macca voor zijn akoestische set kiezen uit een overdaad aan geschikte nummers. Toch schuwde Paul de covers ook niet. Hij koos er voor de luisteraars mee te nemen op een nostalgisch tripje langs oude rock 'n' roll- en skifflenummers die zijn hart gestolen hadden, Beatlesnummers en materiaal uit zijn vroege solocarrière. Uniek was ook de première van het eerste liedje, dat hij als 14-jarige jongen in Liverpool schreef: een kort deuntje, getiteld I Lost My Little Girl. Plaats van handeling waren de Limehouse Studio's, Wembley, Londen. Het was 25 januari 1991.

McCartney met toetsenist Paul -Wix- Wickens op accordeon

Kennen jullie de outtakes die niet werden uitgebracht?
De intieme sfeer en ontspannen spelende band leverde een set aan songs op die zeer 'warm' klinken. McCartney besloot het beste materiaal te gebruiken voor een CD, die hij vier maanden later uitbracht. De liedjes die hij niet selecteerde voor dat album, waaronder Heart Of The Country en Mother Nature's Son, zullen hun weg ongetwijfeld op vele bootlegs naar het publiek hebben gevonden. Ik moet zeggen dat ik nog nooit op zoek ben gegaan naar die Unplugged-outtakes. Jullie? Twee liedjes voegde Paul uiteindelijk als B-kantje toe aan zijn single Biker Like An Icon (1993). Dat waren Things We Said Today en Midnight Special.

Het officiële album dat uit de sessie werd samengesteld

Een intiem besluit van een carrière?
Vele artiesten zouden McCartney volgen: zowel met een Unplugged-optreden als met een CD-release. MTV-producer Alex Coletti, die bij het programma betrokken was, zei ooit dat Unplugged dankzij Paul McCartneys optreden en release de cultstatus kreeg die het programma legendarisch maakte. Wat daar precies de motivatie voor was, weet ik niet. Wel weet ik dat ik Paul best nog graag, op hoge leeftijd, op deze mooie en intieme manier zijn carrière zou willen zien afronden. Hij zou niet misstaan tussen veel hedendaagse 'singer-songwriters met gitaren' die proberen een onderscheidend liedje te schrijven en daar meestal, door vlakke melodielijnen, niet in slagen. Misschien weet Macca ze alsnog te inspireren.




6 opmerkingen:

  1. Goh, ik was niet zo’n MTV-kijker, dus ik heb het nooit gezien😱; tja, volgens mij heeft Macca nu niet meer de stem om breekbare liedjes te zingen🤔

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan, o YouTube zijn nog wel diverse clips uit die uitzending terug te kijken. Erg leuk.

      Verwijderen
  2. Hello, goodbye,

    Ik word soms moe van het feit dat men het vaak over zijn stem heeft.
    Een mens vergelijken tussen de 20 en 30 en nu bijna 77 jaar. Ik heb ook een nieuwtje: De schaatser Ard Schenk uit de jaren 60 kan niet meer de 500 m winnen. Ik bedoel maar.

    Ook denk ik dat Paul de afgelopen jaren te veel geschreeuwd heeft tijdens het zingen. Hoe ouder een mens wordt, hoe minder snel iets hersteld, bijv. als men bij een val de heup breekt. Als men tussen de 20 en 40 is hersteld de stem sneller.

    Met een groet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cornelis, ik ben het helemaal met je eens hoor. Er wordt veel te vaak doorgezeurd over de stem van Macca. Ik noemde het hier slechts in een bijzin, meer illustratief om het verschil aan te geven tussen concerten geven in een kleine setting en in zo'n groot stadion. Bedankt voor het meelezen.

      Verwijderen
    2. Hello, goodbye Anne,

      Het was niet de bedoeling van mij jou aan te vallen,
      maar een opmerking in het algemeen.
      Trouwens de Unplugged opnamen vind ik prachtig.
      Heerlijke ontspannende muziek.

      Met een groet.

      Verwijderen
  3. Veel van dit optreden is ik te zien in hoge kwaliteit op de DVD box , The McCartney years. Echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen