zaterdag 4 juni 2022

Came The Lightening: Olivia Harrison komt met exclusieve uitgave ter nagedachtenis aan George

Wanneer ik 'tien minuten gratis winkelen' zou winnen, dan zou ik ze besteden in de webwinkel van Genesis Publications. De website van deze uitgever van exclusieve, bibliofiele uitgaven op het gebied van kunst en muziek, maakt me hebberig. Vooral vanwege de prachtige Beatlesuitgaven die er te vinden zijn (Living In The Material World, met recht). Al keek ik laatst ook likkebaardend naar het boek Cat Stevens: Back, Beyond 1971 over de periode waarin de singer-songwriter zijn drie muzikale meesterwerken uitbracht. Maar dit is een Beatlesblog, mensen. Dus attendeer ik jullie op iets Beatlesachtigs moois dat deze maand bij Genesis Publications verschijnt. Olivia Harrison publiceert Came The Lightening: 20 poems for George.

Olivia als auteur
Twintig gedichten, ruim twintig jaar na het overlijden van haar man. Olivia reflecteert met deze poëziebundel op haar leven met George, zo lees ik in de aankondiging. Mooi en interessant om dat twee decennia na zo'n verdrietig afscheid te doen, denk ik. Verdriet verdwijnt nooit, wanneer je een dierbare verliest, maar het verandert wel. En dus besloot Olivia Harrison haar gevoelens te verwoorden en met de wereld te delen. Al eerder was ze intensief betrokken bij het lijvige coffee table book 'Living In The Material World' dat in 2011, tien jaar na het overlijden van George, met de gelijknamige Martin Scorcese-documentaire verscheen. Net als bij de heruitgave van I Me Mine en het boek bij de jubileumbox van het album All Things Must Pass. Voor die laatste titel mocht ze onlangs een Grammy Award in ontvangst nemen. Ik vind het mooi dat Olivia zich steeds duidelijker als auteur en redacteur manifesteert. 



Twee edities
Came The Lightening verschijnt bij Genesis in twee edities: de Collector-editie (1000 genummerde en gesigneerde exemplaren, 125 pond/100 pond op voorinschrijving) en de Deluxe-editie (500 genummer en gesigneerde exemplaren, 315 pond/285 pond op voorinschrijving). Bij deze laatste uitgaven horen vier losse prints, een hartvormig symbool en een eikenhouten boekenlegger van het hout uit de tuin van Friar Park. Het klinkt toch allemaal weer zeer smaakvol, moet ik zeggen. 

Een overzicht van de Deluxe-editie van 
Came The Lightening


Martin, Klaus en Mary
Als we naar de preview van de inhoud van het boek kijken, valt op dat opnieuw Martin Scorcese bij de uitgave betrokken is. Hij verzorgde het voorwoord. Dan volgen twintig gedichten, afgewisseld door illustraties en foto's, waarin de natuur sterk vertegenwoordigd is. Het boek bevat onder andere foto's van Henry Grossman, Sue Flood en Mary McCartney. Heel fijn: ook good old Klaus Voormann kreeg met een illustratie een plek in het boek. De twintig gedichten zijn genummerd met Romeinse cijfers, zo laat de getoonde inhoudsopgave zien:



 

Beschikbaar vanaf september
Came The Lightening zal ongetwijfeld wereldwijd zijn weg vinden naar vele Beatles- en George Harrison-liefhebbers. De bundel is vanaf juni te bestellen en komt in september beschikbaar. Wat ik zo mooi vind aan de Harrisons: het is vaak lange tijd stil, maar áls ze met iets komen, is het smaakvol tot achter de komma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten