Bladeren door de National Geographic
Diezelfde Paul McCartney zag in het januari-nummer van het tijdschrift National Geographic uit 1965 een foto van Howard Suchurek. Een krachtig beeld van een Aziatische vrouw met een kind aan haar borst. Wanneer ik de cover van die uitgave opzoek, zie ik dat er een verhaal in het magazine stond over Amerikaanse troepen in Vietnam:
National Geographic, januari 1965 |
Baby at your breast
Vermoedelijk had de foto betrekking op dat artikel. Onlangs sprak McCartney met National Geograpic en refereerde hij in het gesprek, dat zich vooral richtte op zijn Meat Free Monday-campagne, aan de foto. Het beeld van de Madonna met de baby at her breast, die hem inspireerde tot een ode aan de hardwerkende vrouw:
Sokken stoppen op een donderdagavond
De foto en het concept van de Maagd Maria met haar kind op de arm, deden McCartney denken aan de hardwerkende vrouw. De moeder die zeven dagen per week klaarstaat voor haar kinderen en zich afvraagt hoe ze de eindjes aan elkaar moet knopen. Met John Lennon ging hij begin '68 voor de tekst zitten en probeerde hij zich te verplaatsen in zo'n vrouw. Samen met John, schetste Paul de luisteraar in de tekst hoe de werkweek van deze Lady Madonna er uit zou zien. Over de dinsdagmiddag waar maar geen eind aan komt, de papieren die er op woensdagochtend nog niet zijn en de sokken die op donderdagavond nog gestopt moeten worden. Een leven vol zorgen. Later ontdekte McCartney dat hij alle dagen van week beschreven had, maar de zaterdag vergeten was. Ze was vast een zaterdagavondje stappen, grapte hij daarover.
The Beates in 1964 met Fats Domino |
Spelen met twee melodieën
Muzikaal gezien was het dus Fats Domino die McCartney inspireerde tot het schrijven van een bluesy rock 'n' roll-song, waarbij Paul met zijn linkerhand een puntige baslijn op de piano speelde, die langzaam omhoog kroop richting het register waarin hij met rechts de melodie speelde. In het tweede deel van het nummer daalt de bas weer af. Dat maakt Lady Madonna zo'n heerlijk nummer voor bassisten om te spelen. Paul zag het als een puzzel en een uitdaging om twee verschillende melodieën met elkaar te verbinden tot een groovy geheel. Hoewel hij als puber een paar pianolessen kreeg, kan McCartney nagenoeg een autodidact genoemd worden. Dan is dit geen gekke prestatie: [filmpje]
Ronnie Scott was not amused
Lady Madonna werd op 3 en 6 februari 1968 opgenomen in de EMI-studio's aan Abbey Road. Een krappe week later waren diezelfde studio's het decor voor de opnames van een promotievideo bij de single, die in maart uit zou komen. In die periode zaten The Beatles al lang en breed bij de Maharishi in India. Ronnie Scott tekende voor de tenorsax-solo, die overigens tot frustratie van Scott behoorlijk werd weggemixed in het uiteindelijke resultaat. Achter de wat koddige backing vocals van Lennon en Harrison. Scott kreeg eerherstel in latere mixen van Lady Madonna, die verschenen op Anthology 2 en het Love-album.
Ronnie Scott |
Van een swing naar een stevige vierkwartsmaat
De oorspronkelijke versie van Lady Madonna is overigens naar mijn idee zo slecht gemixed dat de frisheid en kracht van het liedje volledig verloren gaan. De drums zijn helemaal weggedrukt in de mix en het geheel klinkt inderdaad als een hardwerkende moeder die op sterven na dood is. In de afgelopen jaren is daarin veel hersteld. Een andere enorme verbetering is de maatwijziging en feel die Paul McCartney zelf aan het nummer gaf. Voor zijn grote tournee in 1976 stofte hij zijn Madonna af en veranderde hij het swing-ritme in een stevige vierkwartsmaat, waarmee hij samen met Wings en de toegevoegde blazers ineens een dijk van een performance neer kon zetten. Die wijziging beviel McCartney zo goed, dat hij live nooit meer iets aan dat concept veranderde: [filmpje]
Domino deed het zelf
En Fats Domino zelf? Die was blijkbaar zo vereerd dat hij Lady Madonna op zijn beurt coverde. In het najaar van 1968, als een snel antwoord op het eerbetoon van McCartney. Het was de omgekeerde wereld, maar ook wel weer een goede grap: [filmpje]
Geweldig, het filmpje van Paul is natuurlijk de leukste en swingt het meest! Heb gelijk even uitgeprobeerd of ik het zelf nog kon. Een heerlijk nummer en in zijn eenvoud (qua harmonie akkoorden) en weer zo ontzettend knap bedacht! Je moet er maar op komen, hier toont zich het rock and roll talent van Paul McCartney, bedankt !
BeantwoordenVerwijderenWat raar om te schrijven dat de oorsprong van Lady Madonna pas sinds kort bekend is. Jaren geleden schreef Steve Turner in 'A Hard Day's Write' dit verhaal al op. Oh en dat van die slechte mix is ook niet waar. De groep had maar vier tracks ter beschikking en dus waren er teveel overdubs om de oorspronkelijk basis track goed in het geluidsbeeld te houden. Met de huidige geluidstechnieken is een nieuwe remix mogelijk, waarbij net als op Sgt. Pepper eerst het geluid ontrafeld kan worden en dan opnieuw in elkaar gezet wordt.
BeantwoordenVerwijderenDag Rob, dank voor je reactie. Ik verwees alleen maar naar een specifiek interview dat McCartney in november gaf waarbij hij bij mijn weten voor het eerst de precieze foto die hem inspireerde noemde. Wat het geluid betreft bedoelde ik inderdaad dat de beperkte middelen zorgden voor een minder goed geluidsbeeld. Het is inderdaad prachtig dat er met nieuwe technieken zo veel opgepoetst kan worden. Ik heb genoten van de Pepper-remixen.
VerwijderenMooi arikel Anne. Ik heb voor de fab4cast de hele Lady Madonna sessies onderzocht en wat blijkt; door een overdubfout van McCartney bleek de Ronnie Scott sax solo niet meer te gebruiken en moesten ze terug naar take 4 voor de eindmix, luister binnenkort in de fab4cast! Jan Cees .
BeantwoordenVerwijderen