zaterdag 29 juni 2019

Rocketman & Nowhere Man: Elton John en John Lennon (2)

Vorige week eindigde mijn verhaal over de vriendschap en samenwerking tussen Elton John en John Lennon bij de opnamesessie in New York, waarbij Elton midden in de nacht uitgeput de studiodeur achter zich dichttrok. Hij had zijn medewerking verleend aan Johns nummers Whatever Gets You Through The Night en Surprise Surprise (Sweet Bird of Paradox). Na de intensieve avond leek het wel even klaar tussen de twee, maar het bleek niet lang stil te blijven vanuit het kamp van Elton.


Een uitnodiging om naar Colorado te komen
John ontving opnieuw een telefoontje van Tony King met de mededeling dat Elton zijn album Captain Fantastic op de Caribou Ranch in Colorado zou gaan opnemen en dat Elton het plan had het Beatlesnummer Lucy In The Sky With Diamonds te coveren. Of John het leuk zou vinden mee te komen zingen. Volgens May was John blij met de uitnodiging. Het stel vloog eerst naar Los Angeles, waar John Ringo helpt bij de opnamen van Goodnight Vienna en de Platters-cover Only You. Opmerkelijk reisden Julian en Cynthia, die nog steeds in New York verbleven, mee naar Los Angeles. Het plan was vervolgens om door te vliegen naar Colorado, voor de opnamen met Elton John. Lennon wilde Julian (die hem tot het nummer had geïnspireerd) opnieuw meenemen, maar die wilde liever bij zijn moeder blijven. Dus vetrokken John en May zelf richting de Caribou Ranch. Vanaf Denver Airport ging het twee uur met een auto de bergen in. In de prachtig gelegen studio verliep de sessie met Elton geweldig, schreef May. Zo zou John hebben voorgesteld de reggae-break aan Lucy toe te voegen. Elton nam voor zijn album overigens (zelf) ook nog een sterke versie van Lennons One Day At A Time op.

Johns korte bezoek aan Elton in de Caribou Ranch, Colorado

Een zwarte onyx-steen
Half oktober 1974 arriveerde er een pakketje bij het appartement van John en May in New York. Het was enkele dagen na Johns 34ste verjaardag.  Hij pakte een doosje van juwelier Van Cleef & Arpels uit en hield een gouden ketting in zijn handen, waaraan een hanger bungelde. Aan de ene kant bestond de hanger uit goud en platina, als verwijzing naar gouden en platina platen. Het goud had de vorm van een wall en het platina dat van een bridge. Aan de andere kant was een zwarte onyx-steen bevestigd. Winston O'Boogie, één van Lennons favoriete pseudoniemen was als inscriptie met kleine diamanten toegevoegd. Het was Eltons manier om John succes te wensen met zijn nieuwe album. Volgens May gooide John de ketting trouwens eerst achteloos van zich af. Toen hij hoorde hoe kostbaar het geschenk was, borg hij het alsnog voorzichtig op.


De weddenschap die uitmondde in een gezamenlijk optreden
Ergens die zomer hadden en John en Elton een weddenschap over Whatever Gets You Through The Night gesloten. Wanneer Whatever in Amerika de nummer 1-positie zou bereiken, zou John Lennon het nummer samen met Elton live spelen. Lennon had niet verwacht dat hij zijn woorden moest nakomen, maar was sportief en beloofde Elton op 28 november in Madison Square Garden te vergezellen. In de aanloop naar dat optreden nodigde Elton Lennon en May uit bij zijn optreden in Boston en vlogen ze (gezamenlijk?) terug naar New York. Het stel bracht die maand veel tijd door met Elton, die zijn Amerikaanse tourdates steeds aanvloog vanuit New Yorkse Sherry Netherland Hotel. Enkele dagen voor het gezamenlijke optreden in Madison Square Garden repeteerden Elton en John in de Record Plant Studio's. Volgens May werd John steeds zenuwachtiger voor de show en belde Elton hem frequent om hem gerust te stellen. De avond voor het optreden zagen de twee elkaar in Eltons hotelkamer. Er werd champagne en cocaïne genuttigd. Die combinatie, of wellicht de hoeveelheid ervan, viel bij beide heren niet zo prettig. Op die bewuste 28ste november voelden ze zich beiden beroerd. Lennon had buikgriep en bleef overgeven.



Vermoedelijk voor aanvang van de show

Stilte in de limousine
Tegen de avond haalden Lennon en May Elton met een limousine op bij het Sherry Netherland-hotel. Het was stil in de auto. In de kleedkamer meldt John dat hij hoopt dat de avond snel voorbij zal zijn. Vanuit de coulissen zag May hoe John het optreden nerveus startte, maar al snel zijn zelfvertrouwen herwon. Elton en John speelden Whatever Gets You Through The Night, Lucy In The Sky With Diamonds en de kraker I Saw Her Standing There. Lennon speelde tamboerijn tijdens het nummer The Bitch Is Back. Het zou zijn  laatste optreden voor een groot publiek zijn. Er zijn een paar snippers [film] van die gedenkwaardige Thanksgiving-avond in New York:


Op de foto's van die avond ontdekte ik dat hij de hanger van Elton droeg. De zwarte steen is duidelijk zichtbaar. May bevestigt in haar boek dat John de hanger voor die gelegenheid omdeed.



Een peetvader voor Sean en een ode aan John
Relatief kort na de periode waarin Elton en John intensief met elkaar optrokken, verzoende John zich met Yoko Ono en verdween May Pang naar de achtergrond, hoewel hij haar af en toe nog in het geheim ontmoette. Vanaf februari 1975 trok John zich steeds verder terug in zijn appartement in The Dakota en op 9 oktober 1975 werd zijn tweede zoon Sean geboren. Toch moet Elton niet helemaal uit Johns gedachten zijn verdwenen. John koos hem als peetvader voor Sean. Ik neem aan dat daarbij nog wel tot een ontmoeting kwam. Hoe het Elton en John in de jaren daarna samen verging, weet ik niet. Wel dat Elton kapot was van de moord op John en besloot het nummer Empty Garden (Hey Hey Johnny) voor hem te schrijven. Ik kreeg kippenvel toen ik de tekst las. Elton speelde het nummer voor een uitverkocht Madison Square Garden op 4 augustus 1982 in bijzijn van Yoko en Sean. Ongetwijfeld gingen daarbij zijn gedachten terug naar die novemberavond in 1974.


Empty Garden (Hey Hey Johnny)

What happened here
As the New York sunset disappeared
I found an empty garden among the flagstones there
Who lived here
He must have been a gardener that cared a lot
Who weeded out the tears and grew a good crop
And now it all looks strange
It's funny how one insect can damage so much grain
And what's it for
This little empty garden by the brownstone door
And in the cracks along the sidewalk nothing grows no more
Who lived here
He must have been a gardener that cared a lot
Who weeded out the tears and grew a good crop
And we are so amazed, we're crippled and we're dazed
A gardener like that one, no one can replace
And I've been knocking
But no one answers
And I've been knocking
Most all the day
Oh, and I've been calling
Oh, hey hey Johnny
Can't you come out to play
And through their tears
Some say he farmed his best in younger years
But he'd have said that roots grow stronger if only he could hear
Who lived there
He must have been a gardener that cared a lot
Who weeded out the tears and grew a good crop
Now we pray for rain and with every drop that falls
We hear, we hear your name
And I've been knocking
But no one answers
And I've been knocking
Most all the day
Oh, and I've been calling
Oh, hey hey Johnny
Can't you come out to play
And I've been knocking
But no one answers
And I've been knocking
Most all the day
Oh, and I've been calling
Oh, hey hey Johnny
Can't you come out, can't you come out to play
Johnny, can't you come out to play in your empty garden
Johnny, can't you come out to play in your empty garden
Johnny, can't you come out to play in your empty garden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten