zaterdag 12 augustus 2017

Come and Get It: de perfecte demo waarmee Paul McCartney Badfinger in het zadel hielp

In zijn boek Revolution in the Head noemt schrijver Ian MacDonald het de beste onuitgebrachte Beatles-song ooit. Paul McCartney draaide de demo in een uurtje in elkaar, terwijl hij wachtte op de andere drie Beatles. De band aan wie hij het nummer weggaf, gooide er hoge ogen mee en onder Beatlesfans is het een geliefd nummer: Come and Get It. Deze week een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van dit McCartney-juweeltje.





Het was een productieve week in de EMI Studio's
We gaan terug naar Londen, naar juli 1969. Eindelijk was het een beetje zomers aan het worden in de Britse hoofdstad, terwijl The Beatles in St. John's Wood hard werkten aan Abbey Road, het album dat hun laatste langspeler zou worden. Het was al een productieve week geweest voor The Beatles. In Studio Two en Three werkten ze aan Come Together. Gelukkig had John Lennon ook weer eens wat aangeleverd sinds hij in april met The Ballad of John and Yoko op de proppen was gekomen. Ook deed Paul een nieuwe poging om de vocalen van Oh! Darling uit zijn tenen te persen en zodoende te perfectioneren. De band experimenteerde bovendien met de solo's op The End. Kortom: er werd hard gewerkt.





John Lennon keek toe vanuit de control room
Op donderdag 24 juli arriveerde Paul McCartney als eerste van de vier Beatles in de studio, eigenlijk zoals bijna altijd. McCartney, de workaholic, de muzikant die altijd maar wilde spelen en opnemen. Paul gebruikte die extra tijd voorafgaand aan de sessie om ideeën uit te werken, een beetje in te spelen of te zingen of....om demo's te maken. Die middag deed hij dat ook. Hij nam een nummer op dat hij pas geschreven had. Eigenlijk wilde hij het liedje nog wel aanleveren voor het album Abbey Road, maar hij besloot uiteindelijk om door te schuiven naar een andere band. Inmiddels was John Lennon ook gearriveerd om zich in de control room te installeren en mee te kijken en luisteren met Paul, die in zijn eentje aan de slag ging.

Paul McCartney, 25 juli 1969


Alles was in een uurtje gebeurd
Zittend achter de piano speelde en zong Paul het nummer Come and Get It in. Zoals vaker, moet hij in zijn hoofd al helemaal gehoord hebben hoe het resultaat moest gaan klinken. De volgende stap was het toevoegen van de maracas, ook wel sambaballen genaamd. Daarna nam Paul plaats op de drumkruk van Ringo's kit en speelde hij de drumpartij in. We weten dat Paul geen onverdienstelijk drummer was. Zo speelde hij ook de drumpartijen in van Back In The USSR en Dear Prudence. Op het Wings-album Band On The Run en later solowerk is Paul ook veelvuldig drummend te horen. Als laatste stap hing Paul zijn bas om en speelde hij de baspartij in. Het had, ook bij Beatlesopnamen, Pauls voorkeur om zijn basspel tot het allerlaatste te bewaren, zodat hij (luisterend naar alles dat al op tape stond) volop kon improviseren. Alles was in een uurtje gebeurd. Heel graag had ik hier de prachtige demo die Paul maakte gedeeld. Het nummer verscheen in de jaren '90 op Anthology 3 van The Beatles, maar is om auteursrechtelijke redenen van YouTube verwijderd. Je kunt de track vast vinden op Spotify




Paul McCartney bedacht de nieuwe bandnaam
Come and Get It werd in stereo gemixed en Paul kreeg een kopie mee, die hij kon laten horen aan de leden van de band The Iveys. Een band waarmee hij in aanraking was gekomen dankzij een tip van Beatlesroadie en assistent Mal Evans. Ruim een week later zat hij achter de knoppen toen de bandleden de demo noot voor noot kopieerden bij het inspelen. Niet alleen gaf Paul de band instructies over de manier waarop zijn nummer gespeeld moest worden, hij deed ook de suggestie de bandnaam te veranderen in Badfinger. Een pakkend woord dat nog in Pauls hoofd zat, vanwege de werktitel van With A Little Help From My Friends. Dat nummer heette eerst Badfinger Boogie. Ook Pauls advies om een andere naam aan te nemen werd opgevolgd. Onderstaand [filmpje] bevat opnamen van de sessie die Paul met de leden van Badfinger had. We horen eerst Paul op leadvocals, waarna Ron Griffiths (geen groot zanger) de solostem overneemt. Luisterend naar de opname begrijpen we waarom Griffiths niet door McCartney werd uitverkoren tot zanger:



Uiteindelijk koos Paul Tom Evans als zanger. Griffiths verliet de band nog voor de single [filmpje] uitkwam:





The Magic Christian
Come and Get It kwam pas rond de jaarwisseling uit. Waarom dat zo lang moest duren, weet ik eigenlijk niet. De single verscheen in december in de UK en na de jaarwisseling in de VS en werd in beide landen een top 10-notering. Misschien had de late release iets te maken met het feit dat het nummer gekoppeld werd aan de film(soundtrack) van The Magic Christian. In de komische verfilming van de gelijknamige roman uit 1959 speelden Peter Sellers en Ringo Starr de hoofdrol. De film ging in december in Engeland in première. Badfinger nam in 1979 een nieuwe versie van de hit op, met dit keer een andere leadzanger. Inmiddels was er al heel wat voorgevallen in de band, die het ongeluk aan zich had kleven. Met Badfinger liep het dan ook heel slecht af, dramatisch zelfs, maar dat heeft alleminst gelegen aan de doorbraak die de band door Paul McCartney op een presenteerblaadje kreeg aangereikt. 





5 opmerkingen:

  1. Ach, wat een geweldige aflevering weer. Ga het nummer vanavond nog een paar keer draaien. Groeten uit Chiang Mai. Berthy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Berthy, bedankt voor je reactie en je groet van verre!

      Verwijderen
  2. Als niemand een biografie schrijft over Badfinger, dan doe ik het, dacht ik ooit. Gelukkig schreef Dan Matovina in 2000 een biografie getiteld "Without You" over het tragische leven van Badfinger. Dat bespaarde mij veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan best een leestip Frans, bedankt. Het wel en wee van de band is voer voor biografen en filmmakers, lijkt me.

      Verwijderen
    2. Geweldig boek met een CD vol muziek erbij. Aanrader!

      Verwijderen