zaterdag 5 november 2016

Met welke nummers probeerden John, Paul en George in elkaars huid te kruipen?

Wanneer je een aantal jaren intensief samen in een band hebt gespeeld, zoals John, Paul, George en Ringo, lijkt het haast onvermijdelijk dat je elkaar muzikaal beïnvloedt. Als je ook nog eens uit dezelfde stad komt en als tiener wegdroomt bij dezelfde muzikale jeugdhelden, dan heb je bijna een gemeenschappelijk muzikaal DNA. Dat was zeker het geval bij John, Paul, George en Ringo. Wanneer we Ringo dan even buiten beschouwing laten (omdat hij meer drummer dan componist was en is) dan kun je zeggen dat de overige drie elkaar onderling op muzikaal gebied enorm moeten hebben beïnvloed. Die wederzijdse beïnvloeding en inspiratie hield niet op bij het uiteengaan van The Beatles in 1970. Hoewel John, Paul en George verschillende persoonlijkheden hadden en solo-albums in zeer uiteenlopende muziekstijlen maakten, resoneert er in veel van hun nummers toch eenzelfde ondertoon. Misschien begrijp je wat ik bedoel.

Opnamesessie in 1968: John, George en Paul in de EMI-studio aan Abbey Road

John, Paul en George schreven elk een lied met één van de anderen in gedachten
Deze week zag ik ineens een hele aardige overeenkomst tussen de drie componisten binnen The Beatles. Want ooit hebben zowel Lennon, als McCartney als Harrison bewust een poging gedaan om een nummer te schrijven met één van de andere ex-bandleden in gedachten. Daarbij heb ik het niet over de liedjes die de heren schreven om elkaar openlijk te bekritiseren of te eren (tekstueel gezien). Nee, ik doel op het bewust componeren van een nummer in de stijl van de ander. Misschien gebeurde het zelfs vaker dan één keer, maar van onderstaande liedjes weten we het zeker. Simpelweg omdat John, Paul en George er zelf ooit iets over vertelden in interviews. Ik vond het wel een interessante invalshoek voor de blog van deze week. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd of er méér is dan dit. Het maakt me nieuwsgierig of jullie de inspiratie daadwerkelijk kunnen horen en of de heren geslaagd zijn in hun opzet. Een muzikaal rondje dus, over deze onderlinge muzikale hints.

John en George

Friends To Go: Paul doet een George Harrison
Eind 2001 overleed George Harrison. Amper vier jaar later voelde Paul McCartney, gitaar op schoot, naar eigen zeggen, alsof zijn oud-bandmaatje hem rechtstreeks inspiratie gaf een nummer te schrijven. Het rolde als het ware zo uit zijn vingers. The funny thing about it was I felt as if I was almost George Harrison during the writing of that song. I just got this feeling this is George, aldus Paul. It just wrote itself very easily 'cause it wasn't even me writing it. Over inspiratie gesproken. Ik kan er inkomen, dat het een Harrisong of een nummer van The Traveling Wilburys zou kunnen zijn geweest. Al mis ik een slide-gitaar, het is beslist een geslaagde compositie: de mooie lange melodielijn, de fijne drive in de akoestische gitaar en de tekst die ook vanuit het perspectief van George geschreven lijkt:

I've been waiting on the other side, for you friends to leave
So I don't have to hide, I prefer they didn't know
So I've been waiting on the other side for you friends to go
You never need to worry about me, I'll be fine on my own
Someone else can worry about me
I've spent a lot of time on my own

Kijk en luister naar een clipje uit 2005, waarbij Paul en zijn band het nummer gebruiken voor een soundcheck tijdens de tour van dat jaar. Friends To Go werd, voor zover mij bekend, nooit tijdens een concert gespeeld, maar kwam datzelfde jaar in een mooie studioversie terecht op Pauls album Chaos and Creation in the Backyard. [filmpje]




Can't Stop Thinking About You: George doet een John Lennon
En daarmee kome ik als vanzelf uit bij George Harrison. Deed hij ook wel eens een poging in de huid te kruipen van één van zijn oude vrienden? In 1975 schreef George de piano-ballad Can't Stop Thinking About You. Een nummer met een aardig refrein, dat verder nogal bloedeloos klinkt. In de coupletten dwarrelt de melodielijn wat in het rond, waardoor het geheel simpelweg niet beklijft. John Lennon had het waarschijnlijk wat meer recht door zee gedaan, met een krachtiger resultaat. Qua arrangement en productie benadert George wel de sfeer van een Lennon-nummer. Vooral van de John Lennon die we kennen uit zijn Imagine- en Mind Games-periode, met de wat trage, bombastische sound, waarin veel ruimte was voor violen. Over Can't Stop Thinking About You zei George zelf in een radio-interview Oh, that's my impersonation of John Lennon. Yeah it was hard to sing that first chorus. [filmpje]




#9 Dream: John doet een George Harrison
In 1970 al schreef George Harrison Try Some, Buy Some. Een liedje dat hij in februari 1971 opnam met Ronnie Spector (zangeres bij The Ronettes en vrouw van producer Phil Spector). Toen al was John Lennon bijzonder geïnteresseerd in de sound, zeg maar gerust wall-of-sound, van het nummer, uiteraard gecreëerd door Phil Spector. John vroeg Phil om voor het nummer Happy X-Mas (War is Over) een zelfde soort arrangement te gebruiken, waarbij de vele partijen laagje voor laagje en met een flinke dosis galm op de band werden gezet. George gebruikte de backing track van Try Some, Buy Some in 1973 voor zijn eigen album Living In The Material World. Hij zong het nummer daarbij zelf in. De plaat verscheen in mei van dat jaar. Opnieuw was John Lennon geïnspireerd door het nummer, dat overigens ook door David Bowie werd gecoverd. De omlaag lopende violen zetten Lennon aan het denken over een eigen nummer. Dat werd uiteindelijk #9 Dream. John nam het in de zomer van 1974 op en het nummer verscheen dat najaar op zijn album Walls and Bridges en ook nog eens als aparte single. Zelf vind ik #9 Dream één van de allermooiste liedjes die John maakte. Maar horen we daadwerkelijk de George Harrison-inspiratie hier? Oordeel zelf bij het afspelen van beide nummers. En de laatste vraag: wie van de drie Beatles slaagde het beste in zijn opzet? [2 filmpjes]






[Met dank aan Jan Cees ter Brugge, die me het ontbrekende puzzelstukje aanreikte waarmee ik deze blog kon completeren. Ik heb een paar dagen mijn hoofd gebroken over welk nummer van John Lennon toch ook alweer op Try Some, Buy Some van George Harrison gebaseerd was. Ik wist zéker dat ik er ooit iets over gelezen of gehoord had, maar kon het niet meer traceren. Jan Cees wist precies wat ik bedoelde en kwam met de oplossing!]


5 opmerkingen:

  1. Leuke invalshoek om the Beatles die elkaar inspireerde na the Beatles eens onder de loep tenemen.
    Het is bekend dat vooral Lennon en McCartney elkaar solo een tijdje volgde en af wilde troeven.
    Toch gingen ze allemaal hun eigen weg. Wild life, RAM en Imagine allerdrie uit 1971 zijn compleet anders van sfeer en opzet.
    Het zit hem meer in de details. Bekritiseren deden ze elkaar veel openlijker. In 1980 nog, toen Harrison met de hit Blow away in de amerikaanse top 15 stond, Lennon maakte er een parodie van met The Rishikesh song. Het is ook nooit meer goed gekomen tussen Lennon en Harrison. Een moeilijke relatie.
    Een nummer als Can't stop thinking about you, het is een typische Harrison ballad zoals hij ze in die periode maakte, ik hoor daar weinig Lennon in.
    Het is wel bekent dat Lennon tijdens de sessies van No9 dream tegen gitarist Jesse ed David zei: play it like George.
    Ook het verhaal rond Try some buy some kende ik. Waardoor het lijkt dat Lennon het onverwachte deed, hij liet zich meer door Harrison beinvloeden, na de split, dan andersom.
    Waardoor ik de indruk krijg dat Lennon veel meer respect voor Harrison had als dat hij ooit zou laten blijken, maar stiekem diep van binnen......?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie Herman! De onderlinge (muzikale) relaties blijven intrigeren. Met deze blog heb ik me gefocust op nummers waarvan de heren Zelf hebben verteld dat ze door de ander waren geïnspireerd. Het elkaar openlijk bekritiseren of loven is een prachtig onderwerp voor verschillende andere blogs. 'Play it like George,' kende ik niet. Geweldig! Bedankt voor het meelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne, weet je wat mij een interessant thema lijkt?
      Meestal gaat het over de verbroken vriendschap tussen Lennon en McCartney, die elkaar publiekelijk in de haren vlogen.
      Maar de echte lastige relatie was die van Harrison, zowel met John, Paul en Ringo.
      Daar lees je eigenlijk maar heel weinig over.
      Groetjes en succes met je mooie site.

      Verwijderen
    2. Mee eens, Herman. Ik wil echt nog meer gaan schrijven over de onderlinge relaties in de jaren '70. Ook die van Harrison met de rest. Het is altijd zoeken en spitten wat we daar van weten. Vooral rond Harrison. Maar het intrigeert mij ook!

      Verwijderen
  3. Let me roll it is ook zo'n voorbeeld. Groetjes Jan Vrolijk (sorry maar dat "Stofjassen Henkie" is nog iets uit mijn studiemodule Social Media...

    BeantwoordenVerwijderen