zaterdag 10 september 2016

Your Mother Should Know: de nostalgie van Paul McCartney

Ken je dat? Je zit op de fiets en begint ineens zachtjes te neuriën of te zingen. Zonder dat je er bij nadenkt is er willekeurig een single uit de enorme jukebox van je geheugen met zo'n automatische beweging op de draaitafel gelegd. Voor je het weet, ben je bij het refrein. Bij mij is het vaak het liedje dat ik 's ochtends het eerste hoorde, op de wekkerradio. Ik vraag me wel eens af hoe zoiets werkt. Zijn je hersens heel erg ontvankelijk voor de eerste klanken van de dag? En blijven die klanken de hele dag bij je, om ergens op een onbewaakt moment weer aan de oppervlakte te komen? Naast zo'n liedje-van-de-dag neurie ik op de fiets graag oude standards. Tijdloze liedjes, niet onderhevig aan welke modegril dan ook. Raindrops on roses and whiskers on kittens... Fly me to the moon, let me play among the stars... Summertime, and the living is.... juist, iedereen kent ze.

De truttige kant van Paul McCartney?
Paul McCartney kreeg zijn liefde voor nostalgische muziek met de paplepel ingegoten. Zijn vader Jim was een muzikaal man. Hij leidde zijn orkest, Jim Mac's Band, en componeerde daarbij ook zelf.

Jim Mac's Band, het orkest van Pauls vader

Over vader Jim schreef ik al eens iets in een blog over Vaderdag. Vandaag wil ik focussen op een aantal liedjes, gecomponeerd en opgenomen door Paul, die zó uit The Great American Songbook afkomstig hadden kunnen zijn. Het was de zoete, noem het de wat truttige kant van Paul McCartney. In ieder geval de kant waar John Lennon zich altijd een beetje tegen afzette. Muziek voor je oude oma, vond Lennon het. Tegelijkertijd was hij jaloers op McCartney. Het lukte Lennon niet om goede melodieën te schrijven, die bij Paul blijkbaar moeiteloos leken te ontstaan. Over de nostalgie zingt Paul in Your Mother Should Know:

Let's all get up and dance to a song
That was a hit before your mother was born
Though she was born a long long time ago
Your mother should know, your mother should know

Maar goed, muziek voor je oude (o)ma dus. Tsja, zo zou je het kunnen zien. Toch toont het aan dat Paul McCartney in allerlei genres kan componeren. Een beetje de invloed van zijn vader, een vleugje showbusiness en de karaktertrek om zijn luisteraar te willen pleasen: het komt allemaal samen in het volgende lijstje. Ik neem je mee langs 5 uitgesproken nostalgische nummers van de hand van Paul McCartney. Bekend en minder bekend. Recent en minder recent. Ik hoop dat je de liedjes (filmpjes) kunt openen, als je mijn blog wekelijks automatisch in de mail ontvangt. Anders moet je even doorklikken naar de online versie.

1. When I'm Sixty-Four (1967)
Waarschijnlijk het bekendste liedje in dit lijstje. Paul schreef het al op 16e! Ik kan me bijna niet voorstellen dat je op zo'n leeftijd al vanuit dit perspectief kunt schrijven. Melodisch is het sterk. Het doet ook wel een beetje denken aan The Entertainer van Scott Joplin. Of ben ik de enige die dat hoort? When I'm Sixty-Four werd door The Beatles in hun jonge jaren al regelmatig als geinig pauzenummertje gespeeld. Dat deden ze wanneer de versterkers haperden en het publiek moest worden afgeleid. Op zijn 24ste zong Paul When I'm Sixty-Four in voor het album Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band. Het erg smaakvolle klarinetarrangement werd, hoe kan het ook anders, geschreven door George Martin. Op het liedje zijn twee klarinetten en een basklarinet te horen. Samen met de solozang wedijveren ze kunstig om de aandacht van de luisteraar.



2. Honey Pie (1968)
Het intro begint met een krakend effect van een 78-toerenplaat, die op zo'n ouderwetse platenspeler (met grote hoorn) ligt.


She was a working girl
North of England way
Now she's hit the big time 
In the U.S.A.
And if she could only hear me
This is what I'd say....


Daarna komt het lied op tempo en waan je jezelf in lang vervlogen tijden. Honey Pie is één van mijn favorieten, ook vanwege de fijne tekst. Luister naar het zoete verhaal van de eenzame, in Engeland achtergebleven man, die zijn Honey Pie smeekt om terug te keren uit Hollywood. Of ze alsjeblieft haar carrière wil opgeven om weer bij hem te zijn. Honey Pie, you are driving me frantic, sail across the Atlantic, to be where you belong. Veel Beatles-nummers worden vanwege copyrights van YouTube verwijderd. Zo is Honey Pie lastig te vinden. Daarom schotel ik je een hele aardige coverversie voor, van Davide Maresca, die de sfeer van het nummer wel weet te vangen. Geen klarinetten, maar wel erg fijne nostalgische beelden. De boodschap komt wel over. Wie mij trouwens een filmpje met het origineel kan bezorgen, ben ik dankbaar!



3. You Gave Me The Answer (1976)
Ook in zijn Wings-periode greep Paul incidenteel terug op de stijl die hij inmiddels goed beheerste. Voor het album Venus and Mars componeerde hij You Gave Me The Answer. Tijdens de grote Wings-tournee van 1976/1977 stond het nummer op de setlist. Zittend achter de piano en begeleid door een lenige blazerssectie speelde McCartney het vrolijke deuntje bijna avond aan avond. Het nummer vormde een bijzonder intermezzo in zijn Rockshow.



4. Baby's Request (1979)
Het tempo gaat omlaag in deze jazzy nachtclub-ballad. Denk aan een schaars verlicht podium met een pianist/zanger, contrabassist en een drummer die de kwastjes kunstig bedient. Eind jaren '70 had Paul de samenstelling van Wings bijna volledig vervangen. Zo horen we hier in het intro het smaakvolle gitaarspel van Laurence Juber. De grote fout die Paul naar mijn smaak maakt, is de trombone-solo. Die had natuurlijk door een trombonist gespeeld moeten worden, en niet door een synthesizer. Ook de groten der aarden slaan de plank wel eens mis.



5. My Valentine (2012)
Paul schreef dit gevoelige liedje voor zijn vrouw Nancy Shevell. Nadat Paul zijn Lovely Linda in 1998 verloor aan borstkanker, hertrouwde hij enkele jaren later met Heather Mills. Dat was een kort en onsuccesvol huwelijk. De ware liefde lijkt inmiddels gevonden bij de steenrijke Nancy Shevell. Dat het beide partijen echt niet om het geld te doen was, is duidelijk. Voor zijn charmante bruid schreef Paul het subtiele My Valentine. De clip is werkelijk wonderschoon, met Natalie Portman en Johnny Depp in de hoofdrol. Wat heeft dit nummer een andere sfeer dan de voorgaande liedjes. Het is puur en verstild. Weg is de gimmick, weg de parodie. We horen een kwetsbare, maar ook gelouterde man, die na het nodige verdriet, op zijn 70ste de liefde weer kan bezingen.


8 opmerkingen:

  1. Weer een heerlijke blog met een prachtige afsluiter. Ik kende deze clip niet, heb genoten. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Truttig of niet, het is toch klasse als je dergelijke nummers kunt maken en bijv ook Helter Skelter... Dat maakt Macca zo heerlijk om naar te luisteren; variatie. Maar.... enkel truttige songs verveelt mij weer wel. Ik heb als fan Kisses on the bottom. Naast bijv My Valentine veel zgn evergreens. Ik heb het geheel 1 x 'gedraaid'. Dat vond ik genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben het helemaal met je eens, Hans. De kracht zit 'm in de variatie. Ik vind de nostalgische nummers van Macca over het algemeen geweldig, met Honey Pie en You Gave Me The Answer als uitschieters. Op Facebook ontving ik nog een reactie dat English Tea ook zo geweldig is. Mee eens! Dank voor je reactie, Hans.

      Verwijderen
  3. Fijn blog weer. Persoonlijk vind ik When I'm Sixty Four op Sgt. Pepper te veel versneld. Daardoor kan ik niet goed naar Paul's stem luisteren. Te hoog.
    Baby's Request, eerst een b-kantje, later bonus-track op Back to the Egg is in feite een demo, die zo goed beviel dat er niets meer mee gedaan werd. Waarschijnlijk daardoor de synthesizer niet vervangen. In 2012 verscheen een nieuwe versie als bonustrack op de deluxe versie van Kisses on the Bottom. Dit keer geen synth.

    Er zijn natuurlijk meer van dit soort nummers, een aardige is Walking In The Park With Eloise, door The Country Hams (= Paul + Chet Atkins + Floyd Kramer), geschreven door Jim McCartney. Later ook bonustrack, eerst op Wings At The Speed of Sound, later weer op Venus And Mars (Archive). Ik heb ergens het singletje liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste 'Foxx'! Kijk, wat een mooie aanvullende reactie. Ben ik blij mee. Pas sinds de meest recente Revolvers uitzending van de Fab4Cast (luistert u daar ook naar?) weet ik dat sommige nummers wel eens enkele procenten versneld werden. Van ABBA wist ik dat, van The Beatles niet. When I'm 64 dus ook... Dat Baby's Request een goed gelukte demo was, is ook nieuw voor me (interessant!). Dat verklaart dan de afgeraffelde synth-solo. Ik ga direct de nieuwere versie eens luisteren. Over Eloise schreef ik in mijn Vaderdag-blogje, half juni. Ik heb het gevoel dat ik dat nummer op mijn CD van At The Speed Of Sound heb staan. Dank voor het lezen en aanvullen. Zeer gewaardeerd!

      Verwijderen
  4. Vind ik een werkelijk fantastisch nummer, maar het valt voor mijn gevoel niet in de categorie 'nostalgie'. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Een erg leuke luistertip is de podcast 'All McCartney', te vinden via Google of rechtstreeks op SoundCloud. De aflevering Granny Music gaat hier ook helemaal over. Aan het eind proberen de presentatoren te definiëren wat zij onder de nostalgische muziek van McCartney verstaan. Ze hebben goed doordachte criteria. Ik vond het interessant. Bedankt voor je reactie, vind ik altijd heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen