Begin vorig jaar, dus ook rond deze tijd, verscheen het boek Lifted. Een coffee table book, met als barokke ondertitel 'Fab images and Memories In My Life with The Beatles from Across The Universe'. Typisch Ringo. Een beetje rommelig, niet echt uitblinkend in goede smaak, maar wel onweerstaanbaar oprecht en ontwapenend. En, hoeveel boeken verschijnen er nog over The Beatles, die rechtstreeks gemaakt en samengesteld worden in samenwerking mét een Beatle? Ik denk dat Paul McCartney's The Lyrics daar het meest recente voorbeeld van is, behoudens de boeken die bij de muzikale Archive Collections-boxsets zitten. Maar dat zijn doorgaans geen boeken met een écht persoonlijk karakter.
Lockdownproject
Ringo vindt het leuk: graven in oude foto's én in zijn geheugen, om zijn herinneringen met de wereld te delen. Daar vond ik het boekje Postcards From The Boys trouwens een heel goed voorbeeld van. Dat is nu écht een leuke titel om jezelf of een ander cadeau te doen. Geldt dat ook voor Ringo's recente boek 'Lifted'? Ik besloot er eens in te duiken. Eerst even over de totstandkoming. Het was een lockdown-project, zo las ik. In een tijd waarin iedereen en alles tot stilstand kwam, bladerde Ringo door de vele foto's die hij in zijn pc en zijn smartphone had staan. Niet per se foto's uit zijn eigen archief, maar snapshots die hij in de loop der jaren verzameld had, vanwege de goede herinneringen die ze bij hem opriepen.
Betekenis
Ik vind dat grappig en intrigerend tegelijk. En ook menselijk trouwens. Natuurlijk koester je afbeeldingen die betekenis voor je hebben. Maar als je al decennia wereldberoemd bent en het internet vol staat met tienduizenden foto's van jou, welke betekenis geef je dan juist nog aan alles dat al zo bekend is? Zijn het niet juist je privéfoto's, het laatste dat je nog voor jezelf kon houden, die er écht toe doen? Al voor ik het boek had opengeslagen, bekroop me de nieuwsgierigheid welke foto's Ringo zo dierbaar waren dat hij ze besloot zelf met de wereld te delen. Of was het boek uiteindelijk écht alleen bedoeld om zoveel mogelijk geld op te halen voor de Lotus Foundation die zich inzet voor verschillende maatschappelijke doelen op het gebied van mensen- en dierenrechten? Ook een goede reden om een boek uit te brengen natuurlijk.
Last man standing?
Er is trouwens wel een kleine parallel tussen Lifted en het meer prestigieuze The Lyrics van Paul McCartney. Zo kijkt Ringo in het voorwoord ook dankbaar terug op het bijzondere leven dat hem ten deel viel. Van een ziekelijk joch uit een achterstandswijk in een uithoek van Engeland, tot de drummer van de grootste band op aarde. Hij is zijn moeder en stiefvader dankbaar. Net als de verpleegster die hem verzorgde, tijdens één van zijn langdurige ziekteperiodes. En hij vindt het bijzonder, zo schrijft hij, dat hij zelfs na die 'big break' met The Beatles een lang, betekenisvol en muzikaal leven kon blijven lijden.. Het is natuurlijk ook wel mooi, hoe Ringo zich na het uiteenvallen van The Beatles, zijn eerste huwelijk, een wisselvallige carrière én een stevige alcoholverslaving opnieuw uitvond. Ik mag en wil eigenlijk niet speculeren, maar misschien is hij uiteindelijk wel the last man standing, against all odds.
Eclectische verzameling
Lifted geeft trouwens op twee manieren een bijzonder tijdbeeld. Niet alleen van de sixties, door het opgenomen fotomateriaal, maar ook over de huidige twenties. In de vormgeving zijn de foto's regelmatig geplaatst in een social media-look. Bijvoorbeeld alsof ze bekeken worden op Instagram of Twitter. Waarschijnlijk zoals Ringo ze nu ook meestal ziet, speels voorzien van de bijbehorende logo's en emoticons. Hoe kijken we over pak 'm beet twintig jaar naar zo'n boek? Waarschijnlijk denkend: "Oh ja, dat was toen." Maar brengt het boek echt nieuwe foto's? Het antwoord is kort: nee. Het is vooral een eclectische verzameling Beatlesfoto's, rijp en groen, zonder een echte lijn, maar altijd voorzien van Ringo's persoonlijke commentaar. Dat blijft ook vaak hangen in de algemeenheden die we kennen.
Attitudes
Toch las ik her en der nog wel een paar kleine bespiegelingen. Bijvoorbeeld wat Ringo zei over het eerste bezoek van The Beatles aan New York. Waarom het allemaal zo goed werkte daar, in het contact met de journalisten (denk aan die gevatte taferelen tijdens de persconferenties). Dat had er volgens Ringo vooral mee te maken dat de Liverpoolse en New Yorkse attitudes zo goed op elkaar aansloten. Hij vond New Yorkers op Liverpudlians lijken. "No one ever shouted back at us before," zeiden journalisten tegen The Beatles. Blijkbaar was er een klik, de directheid, de humor, een gelijke golflengte. Dat vond ik wel een mooi inzicht.
Off day
Verder is Lifted vooral een lichtvoetige trip down memory lane, waarin veel mensen uit dat grote Beatlesverhaal de revue passeren. Bijvoorbeeld Mal Evans, Neil Aspinall en Brian Epstein uit de inner circle, maar ook passanten als Little Richard, Richard Lester en Murray The K. En werkelijk iedereen krijgt een aardig woordje van Ringo. Het is allemaal verre van spannend, maar wel typisch Ringo. Lifted doet je vooral beseffen dat de eenvoudige, zachtaardige drummer de man was van wie iedereen in dat hele Beatlescircus hield. Juist doordat iedereen zich door hem gezien voelde. Dat maakt Lifted een grappige aanwinst voor je verzameling, maar vooral een boek dat je door moet bladeren op een off day, als je met je verkeerde been uit bed bent gestapt en je pet scheef staat. Met een beetje peace and love van Ringo ben je er zo weer bovenop. Lifted, verhip!
Lifted is exclusief verkrijgbaar via Juliens'Auctions, maar zowel de goedkope editie ($ 59) als de exclusieve gesigneerde ($ 495) is inmiddels uitverkocht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten