Waarom altijd weer die setlist?
Gisteren vertelden McCartney-fans Stijn Fens en Jan Cees ter Brugge in de Radio 1-uitzending van De Nieuws BV (bekijk hier het gesprek), rechtstreeks vanaf het Pinkpop-terrein, dat Paul McCartney de laatste jaren zo'n beetje dezelfde setlijst hanteert tijdens zijn concerten. Geen misselijke lijst overigens. Wie zijn concerten bezoekt, krijgt 2,5 uur hits en/of hoogwaardige popsongs voorgeschoteld. Menig bandje zou wensen dat het slechts een tiende van de hits zou hebben gescoord die McCartney op zo'n avond speelt. Tegelijkertijd roept het ook de vraag op waarom iemand met zo'n enorme voorraad succesvolle en interessante muziek altijd weer op diezelfde setlist teruggrijpt. Dat kan toch een stuk afwisselender, zou je denken?
Een zee van iPhone-lichtjes
Er is de afgelopen weken veel over geschreven. Op social media delen fans hún ideale concert- of festivallijst. En ook McCartney zelf zei er heel recent wat over. Dat deed hij in een gesprek met de BBC. 'Als ik naar de Stones ga, vind ik het zelf ook leuk als ik de grote hits hoor, de herkenbare nummers,' was ongeveer de strekking van zijn betoog. Paul vertelde dat hij en zijn bandleden vooral een repertoire willen spelen waar ze zelf ook plezier aan beleven. Daar horen soms ook recente nummers bij. Bijvoorbeeld van het meest recente studioalbum, NEW. Paul vertelde de BBC hoe groot echter het contrast is tussen het spelen van nieuwer onbekender werk en het inzetten van een oud Beatles-nummer. Bij een recent liedje blijft de zaal donker, maar wanneer hij bijvoorbeeld And I Love Her inzet, pakt vrijwel iedereen zijn iPhone en ontstaat er een zee van lichtjes. Dat moment wil praktisch elke concertbezoeker wel even filmen. Paul is er wat gelaten onder. Wat kan hij er aan veranderen?
Indrukwekkende verzameling nummers
Om je een indruk te geven wat concertbezoekers in 2,5 uur non-stop over zich heen krijgen, volgt hier de setlist die Paul deze maanden hanteert. Zeg nu eerlijk, kun je hier heel erg geïrriteerd door raken?
Indrukwekkende verzameling nummers
Om je een indruk te geven wat concertbezoekers in 2,5 uur non-stop over zich heen krijgen, volgt hier de setlist die Paul deze maanden hanteert. Zeg nu eerlijk, kun je hier heel erg geïrriteerd door raken?
A Hard Day's Night
Save Us
Can't Buy Me Love
Letting Go
Temporary Secretary
Let Me Roll It
I've Got A Feeling
My Valentine
Nineteen Hundred And Eighty-Five
Here, There And Everywhere
Maybe I'm Amazed
We Can Work It Out
In Spite Of All The Danger
You Won't See Me
Love Me Do
And I Love Her
Blackbird
Here Today
Queenie Eye
New
The Fool On The Hill
Lady Madonna
FourFiveSeconds
Eleanor Rigby
Being For The Benefit Of Mr. Kite
Something
Ob-la-di, Ob-la-da
Band On The Run
Back In The USSR
Let It Be
Live And Let Die
Hey Jude
Toegiften:
Yesterday
Hi, Hi, Hi
Birthday
Golden Slumbers
Carry That Weight
The End
En natuurlijk wordt er nog wel eens gevarieerd met nummers als Paperback Writer, Day Tripper, Lovely Rita, I Saw Her Standing There en Another Day.
Hoog meezinggehalte
Kortom, het blijft een beetje een dilemma voor de man. Wat wil hij zelf? Welk verwachtingspatroon heeft de concertganger voor wie dit een Once-in-a-lifetime-experience moet worden? Wat wil de kieskeurige die hard-fan die hem al tientallen keren live aan het werk zag? McCartney lijkt nu vooral op het spoor te zitten van 'laten we de mensen maar geven wat ze willen' waarbij hij heel goed lijkt aan te voelen wat daar voor nodig is. Dat zijn muziek veel, heel veel emoties oproept, zie en hoor je hier:
Krakers
Maar dan nog....er is ligt nog zoveel meer moois in zijn archief. Wat zou het leuk zijn als hij krakers als Silly Love Songs, Jet en Mrs. Vandebilt weer eens onder het stof vandaan haalt. Overigens is Jet nog wel eens gespeeld en staat me bij dat Paul Mrs. Vandebilt ergens de afgelopen jaren al eens op een festival speelde. Wellicht vanwege het Hó-hé-hóge meezing-gehalte. Prima keus natuurlijk. Maar wat zou je denken van Call Me Back Again, Coming Up, Getting Closer of Tug of War?
Het vroege solo-werk
De echte fans snakken ook naar live-versies van McCartneys zo geliefde vroege solowerk. Monkberry Moon Delight, Junk, Heart of The Country, Dear Boy....stuk voor pareltjes die echt niet onderdoen voor een deel van zijn huidige repertoire. Stijn Fens noemde in het radiogesprek ook heel terecht Take It Away, van het album Tug of War. Jan Cees ter Brugge verlangt ernaar om McCartney nog eens Oh Darling (afkomstig van Abbey Road) te horen zingen. Of de inmiddels bijna 74-jarige Paul dát kunststukje vocaal nog redt, is een vraag waar we eigenlijk het antwoord wel op weten. En misschien ligt daar ook wel een beetje het antwoord op die andere vraag.... waarom Paul het doet zoals hij het nu doet. Kan een 74-jarige man het repertoire dat hij tussen zijn 20ste en pak 'm beet 40ste schreef qua toonhoogte nog wel behappen? Eigenlijk niet, al gaat het hem bij veel liedjes nog verrassend goed af.
Los van alles dat er de afgelopen weken over Pauls setlist gezegd en geschreven is, gehoopt en verwacht wordt... Uit ervaring weet ik inmiddels dat die hele discussie naar de achtergrond verdwijnt wanneer de man het podium betreedt en je meeneemt op een 2,5 uur durende reis, hij zich volledig geeft, over het podium rent, continu van instrument wisselt en je de ervaring van je leven bezorgt. Thuis draai ik al jaren geen Yesterday of Let It Be meer, maar als Paul het live voor me speelt, luister ik, vol ontroering. En wanneer hij George Harrison eert met Something en het intieme ukelele-intro na 2 minuten ineens overgaat in half-tempo, waarbij de volledige band vlák voor de gitaarsolo inzet, stromen keer op keer de tranen van ontroering over mijn wangen.
Zelf ben ik er niet bij, maar ik wens iedereen op Pinkpop een fantastisch McCartney-concert toe! Koester deze man, zolang het nog kan.
Ik, als die-hard fan, kan me helemaal herkennen in dit verhaal. Ook ik ben er vanavond niet bij, jammer genoeg. Maar al verschillende keren een concert bij mogen wonen...en mijn ultieme adrenalinekick tijdens een Macca concert is toch wel Live And Let Die. En dan natuurlijk vooraan staan om letterlijk en figuurlijk weggeblazen te worden.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenDank je jzero78! Ja, als ik terugdenk aan Live and Let Die in de Ziggo Dome vorig jaar, voel ik de adrenaline weer stromen. Die knallen zijn ook altijd net nog een tikkie harder dan je verwacht hè?
VerwijderenIk ben er niet bij "in PinkPop", net zoals ik er ook vorig jaar in Ziggodome niet bij was. Wel die vorige uitgaven vanaf de eind jaren 80 (kaartje Ahoy 1989 40 gulden!). Tja, de prijs ik ook niet mis tegenwoordig. De setlist is idd veelal hetzelfde met hier en daar een aanpassing. Ik vind het niet erg hoor. Het is en blijft een feestje. Toch, je zou wel eens wat anders willen, maar ik denk dat zijn stem het niet meer kan bolwerken. Maar kom op, dik in de 70 en moet je Dylan eens horen ;-)
BeantwoordenVerwijderenEn toch leuk dat A hard days night nu in de setlist staat. Het is gewoon van alles wat. Heel goed. En ja, er staan nummers in die ik thuis nooit 'draai', zoals ook Live and Let die. Maar live is dat natuurlijk een heerlijk nummer/schouwspel. Tenslotte Mrs Vandebilt; die heeft ie in 2009 in Arnhem (Gelredome) gespeeld. Ho, Hé, Ho! Macca 4ever!
Mee eens, Hans :-) Bedankt voor je leuke reactie!
VerwijderenMee eens, Hans :-) Bedankt voor je leuke reactie!
VerwijderenMooi verwoord, Anne. Dankjewel!
BeantwoordenVerwijderenDank je Eddy, ontzettend leuk dat je meeleest!
Verwijderen