zaterdag 31 maart 2018

Klaus Voormann: ontwerper, muzikant en vriend uit de inner circle van The Beatles

Hij speelde de baspartij op John Lennons Imagine, ontwierp de hoes van het Beatles-album Revolver, deelde een Londense flat met Ringo en George en zag The Beatles ooit optreden in de Kaiserkeller in Hamburg. Voor The Fab Four was hij een vriend en een creatieve samenwerkingspartner. De Duitser die door een wonderlijk toeval een biertje ging drinken in het Hamburgse uitgaangsleven en een band ontmoette die zijn leven zou veranderen: Klaus Voormann.



Een jeugd vol creativiteit en cultuur
Klaus werd op 29 april 1938 geboren in Berlijn. In het gezin met zes broers was volop ruimte voor kunst, klassieke muziek en literatuur. Klaus bleek niet alleen muzikaal, maar ook goed met het tekenpotlood en werd door zijn ouders naar een commerciële designopleiding in Berlijn gestuurd. Later verhuisde hij naar Hamburg, waar hij zijn talenten verder ontwikkelde op de kunstacademie. Dat was de plek waar Klaus in contact kwam met studiegenoten Astrid Kirchherr en Jürgen Volmerr. De drie konden op dat moment nog niet bevroeden hoe bijzonder hun rol zou zijn in de levens van een paar jonge jongens uit Liverpool.

Een jonge Klaus met zijn moeder

Stuurs door de straten van Hamburg
Op een avond in 1960 moet Klaus geïrriteerd de deur van de woning van zijn vriendin Astrid Kirchherr, waar hij bij in woonde, hebben dichtgegooid. Hij had een discussie met Astrid en Jürgen gehad en behoefte aan wat frisse lucht. Klaus zette koers naar het Hamburgse uitgaangsdistrict Sint Pauli. Een ruige buurt met bioscopen en bars. Op zoek naar een plek waar hij een biertje kon drinken, hoorde hij opzwepende rockmuziek uit de Kaiserkeller aan de Reeperbahn komen. Nieuwsgierig ging hij naar binnen en zag hij een hem onbekende band. Geïnteresseerd bekeek hij het optreden van de Liverpoolse band Rory Storm and the Hurricanes. Voormann besloot te blijven zitten en de volgende act af te wachten. Toen hij opnieuw een onbekende band uit Liverpool de sterren van de hemel hoorde spelen, viel zijn mond open. Zijn slechte humeur verdween als sneeuw voor de zon. Wie waren deze fantastische Beatles? De volgende avond was Klaus opnieuw present in de Kaiserkeller, met Astrid en Jürgen, die hij had meegesleept. Dit moeten jullie zien, jongens!

Klaus Voormann, Astrid Kirchherr en Stuart Sutcliffe

Verhuizing naar Londen
De drie kunstenaars bleven optredens van The Beatles bezoeken en er ontstond een bijzondere vriendschap tussen de Duitsers en de band. Beatlesbassist Stuart Stuart Sutcliffe kreeg zelfs een relatie met Astrid Kirchherr. Een liefde die dramatisch zou eindigen. Toen The Beatles Hamburg achter zich lieten en begin jaren '60 definitief doorbraken, besloot Klaus Voormann naar Londen te verhuizen. George Harrison nodigde hem uit om in de flat te komen wonen die hij in die begintijd in Londen nog met Ringo Starr deelde. Toen Voormann voldoende commerciële tekenopdrachten kreeg, kon hij zijn eigen Londense appartement bekostigen. In de jaren die volgden, pendelde Klaus tussen Londen en Hamburg en werkte hij zowel als illustrator als muzikant. Met twee muziekvrienden richtte hij de band Paddy, Klaus & Gibson op. Voormann werd bassist.

Augustus 1967: Voormanns ontwerp voor het album Bee Gees' 1st

Klaus won een Grammy voor de hoes van Revolver
Als ontwerper en muzikant had Klaus niet te klagen over werk. Zo mocht hij de eerste albumhoezen van The Bee Gees ontwerpen en toonden bands als The Moody Blues en The Hollies interesse in hem als muzikant. Vreemd genoeg sloeg hij aanbiedingen van beide popgroepen af om uiteindelijk tot de band van Manfred Mann toe te treden. Klaus speelde drie jaar bas bij Mann en is te horen op hits als Mighty Quinn en Fox On The Run. Als ontwerper tekende hij letterlijk en figuurlijk voor de legendarische cover van het Beatles-album Revolver. Het was John Lennon die hem in 1966 vroeg een ontwerp te maken. Voormann won dat jaar een Grammy Award voor de cover, waarop hij zijn eigen portretfoto piepklein in de haren van George Harrison verstopte.




Remake van de Revolver-hoes
In de jaren '80 maakte Klaus op verzoek van George Harrison de hoes voor de single When We Was Fab, waarop de jaren 60-George en jaren 80-George verenigd werden.

De hoes die Voormann in 1988 ontwierp voor George Harrison

Imagine, Instant Karma, All Things Must Pass: Klaus speelt overal de bas
Als bassist was Voormann begin jaren '70 erg actief bij soloprojecten van John Lennon, George Harrison en Ringo Starr. Op een gegeven moment ging zelfs het gerucht dat The Beatles weer bij elkaar zouden komen onder de schuilnaam The Ladders, waarbij Voormann de plek van Paul McCartney in zou nemen. Hoewel daar niets van klopte, fungeerde Klaus wel een beetje als de bassist die de drie zo hard nodig hadden en die in de persoon van McCartney begin jaren '70 buiten bereik lag. Zo horen we John, Klaus, George en Ringo samen spelen op Starr's single I'm The Greatest, speelt Voormann met John en Ringo op Lennons indrukwekkende soloalbum John Lennon & The Plastic Ono Band en is hij tevens als bassist te horen op Imagine en het gedreven Instant Karma. George Harrison vroeg Klaus Voormann na diens bijdrage aan het album All Things Must Pass in 1971 om in zijn begeleidingsband tijdens The Concert For Bangla Desh te spelen. Kortom: Voormann was er op veel belangrijke muzikale momenten bij.

The Concert for Bangla Desh: George Harrison, Klaus Voormann, Jesse Ed Davis en Eric Clapton

Los Angeles en een nieuwe Beatleshoes
In de jaren '70 woonde Voormann voornamelijk in Los Angeles, waar hij actief bleef in de muziekindustrie. John Lennon vroeg hem als bassist voor zijn album Walls & Bridges en Voormann leverde zowel het baswerk als het albumontwerp voor Ringo's succesvolle album Ringo (1973). In 1979 verhuisde Klaus terug naar Duitsland. Hij produceerde de grote hit Da Da Da van het Duitse Trio, hertrouwde en voedde twee kinderen op. In de jaren '90 ontwierp Voormann de hoes voor het omvangrijke Beatles Anthology-project. Opnieuw zien we zijn collage-achtige stijl daarin terug.

Voormann in 1973 met John Lennon in Los Angeles

Klaus ontwierp de hoezen van het Anthology-project

Voormann tekende zijn herinneringen aan het Hamburg van The Beatles
Klaus bleef zijn hele leven tekenen. Daarbij legde hij ook herinneringen vast die hij had aan zijn tijd met The Beatles in Hamburg. Tekeningen van alledaagse gebeurtenissen waarvan Voormann ooggetuige was, maar waarvan nooit foto's gemaakt werden. Van het dagelijks leven rond de clubs waar The Beatles optraden, van de momenten waarop de jongens thuis kwamen bij Astrid Kirchherr. De plek waar een fatsoenlijke badkamer was, waar ze zich na een week even konden wassen. Voormann laat ons daarmee vele jaren later toch een beetje meekijken naar wat The Beatles in Hamburg beleefden. Hij bundelde zijn tekeningen in het boek Hamburg Days. Deze week maakte Klaus bekend dat hij op 10 april een nieuw boek over The Beatles in Hamburg uitbrengt, getiteld It Started in Hamburg.

Paul McCartney in één van de Hamburgse clubs met toiletjuffrouw Rosa

John Lennon neemt een bad bij Astrid Kirchherr thuis


Voormann aan zijn tekentafel

Memoires en een muzikale comeback
Zijn memoires schreef Klaus in 2003, daartoe een aantal jaren daarvoor aangespoord door George Harrison. Voormann zag het zelf niet zo zitten zijn leven met het grote publiek te delen, maar volgde Harrisons advies. Verrassend genoeg maakte hij in 2009 zijn eerste solo-album én een documentaire. In A Sideman's Journey zien we hoe Klaus met oude vrienden als Paul McCartney, Ringo Starr, Cat Stevens en Joe Walsh de studio indook om nieuwe versies van de nummers waarop hij vroeger meespeelde op te nemen. Daarmee trad de bassist ineens uit de schaduw van de vele sterren die hij creatief en muzikaal ondersteunde. In het fragment zien we hoe Klaus te gast is in de Hog Hill Mill-studio van Paul McCartney om te werken aan het album. Het contact tussen de twee is vanzelfsprekend en ontspannen: [filmpje]



Vriendschap met George Harrison
Klaus had de sterkste band met George Harrison. Hij bezocht George in 2000 in Oostenrijk, waar de Beatle behandeld werd voor kanker. Het stel sprak uren met elkaar en maakte een wandeling, waartoe Harrison nog nauwelijks in staat was, volgens Voormann. Harrison ademde zwaar maar wilde blijven lopen. Uiteindelijk streken de twee neer in het gras, genietend van het mooie uitzicht op de bergen. George vertrouwde Klaus toe dat hij niet bang was voor zijn naderende dood, dankbaar voor het bijzondere leven dat hij geleid had. Ook zei hij dat hij zijn einde slechts zag als een stap naar een volgende ervaring. Na Harrisons overlijden weigerde Voormann de vele verzoeken die hij kreeg voor interviews. De bescheiden Duitser hield zijn gevoelens liever voor zichzelf, daarbij ongetwijfeld terugdenkend aan die avond in 1960 waarop hij de Hamburgse Kaiserkeller binnenstapte.


zaterdag 24 maart 2018

Hoe Paul McCartney het wonderschone Junk uiteindelijk zelf op de plaat zette

Als ik ooit een Top 10 zou moeten samenstellen van mijn allermooiste McCartney-liedjes, dan..... zou ik in de eerste plaats gek worden. Net zo gek als jullie werden toen ik een tijd geleden vroeg om een keuze te maken uit 15 van de 30 nummers van The White Album. Iets dat ik nooit meer zal doen. Net zo goed als dat ik mezelf niet zou kunnen opleggen die McCartney-Top 10 samen te stellen. Je komt er niet uit. De man heeft te veel moois gemaakt.


Ik voel al-tijd de emotie
Toch is er één liedje waarvan ik zéker weet dat het er in zou staan. En dat is het nummer dat ik deze week graag eens centraal wil stellen: Junk. Ook om van jullie te horen of je het met me eens bent dat dit tot "het bijzonderste" hoort dat Paul McCartney ooit schreef. Ik heb een ontzettende zwak voor dit fijne kleine liedje. Het is melodieus, met een prachtige tegenmelodie. Iets waar McCartney altijd heel sterk in is. Hebben we het hier dan over contrapunt? Daar hebben anderen meer verstand van dan ik. Maar wanneer Paul dat ene stukje begint begint te neuriën en daarbij de melodie omhoog stuurt, voel ik altijd een emotie opkomen. Elke keer weer. Herkent iemand dat?




Waarom bleef Junk zo lang liggen?
Wat me intrigeert aan Junk is dat dit pareltje zo lang op de plank heeft gelegen voordat het uitgebracht werd. Paul schreef het al begin 1968 in India, tijdens de retraite met The Beatles in Rishikesh. Het was één van de vele "gitaarliedjes" die daar het levenslicht zagen. De groep beschikte in het meditatiekamp van de Maharishi niet over veel instrumenten. John, George en Paul konden slechts een akoestische gitaar meenemen op hun lange reis. Dus werden er vanzelfsprekend veel akoestische-gitaar-liedjes gecomponeerd. Wat hadden we daar graag naast de Fab Four gezeten, bij het kampvuur.

John en Paul in India


Junk haalde The White Album en Let It Be niet
Toen de groep teruggekeerd was uit India en in mei 1968 bijeen kwam in George Harrisons bungalow in Esher om demo's te maken voor wat The White Album zou worden, had Paul het nummer Junk paraat om op te nemen. En dat is ook wat er gebeurde. Net als menig ander liedje uit die Esher-sessie, haalde dit wonderschone liedje het album niet. Je vraagt je altijd af hoe zoiets werkt. Hoe kan het dat nummers als Rocky Raccoon en Bungalow Bill (beide heel prima, maar niet wereldschokkend goed) op het album kwamen en dat Junk bleef liggen? Wellicht had het meer tijd nodig om te rijpen. Tijdens de Get Back-sessies in de winter van 1969, waaruit uiteindelijk het album Let It Be werd samengesteld, dook Junk ineens weer kort op. De melodie zat nog steeds in McCartneys hoofd. Toch paste het denk ik niet bij het karakter van de liedjes die tijdens die sessies gespeeld werden. Opnieuw verdween Junk dus naar de achtergrond.


Junk werd ook nog Singalong Junk
Rond de jaarwisseling van 1969/1970 was Paul er klaar voor om Junk op te nemen. Alleen. De droom van The Beatles was uiteen gespat en Paul werkte in zijn eentje aan een solo-album. Dat deed hij zowel in zijn Londense huis als onder een schuilnaam in de Abbey Road Studio's. Daar kreeg Junk eindelijk de aandacht die het nummer verdiende. Van één van de takes maakte Paul ook nog het instrumentale Singalong Junk, dat op hetzelfde titelloze album verscheen. Aan die versie voegde Paul piano en strijkers uit een mellotron toe.

Paul McCartney in zijn thuisstudio aan Cavendish Avenue, Londen

MTV Unplugged
Voor zijn mooie livesessie voor MTV's befaamde Unplugged in 1991 haalde Paul Singalong Junk van stal [filmpje]. De uitvoering paste perfect in de kleine akoestische setting van dat optreden. De gezongen versie speelde hij pas in 2006 voor het eerst live in de Royal Albert Hall.




Menigeen maakte zijn eigen Junk
Junk inspireerde menig artiest. Jeff Lynne, John Denver, Cilla Black, Sandie Shaw, Elvis Costello...allemaal namen ze coverversies op van dit fijne kleine liedje. Wie rondstruint over het internet, ontdekt natuurlijk ook veel onbekende muzikanten die er hun eigen liefdevolle invulling aan gaven. Zo vond ik de deze sympathieke versie van twee jongens: [video]





Geschikt voor een mooie solo-voorstelling
Ik heb altijd nog de hoop dat McCartney, wanneer hij stopt met zijn grote concerten, overgaat op kleine akoestische optredens. Of dat Bertolf met Her Majesty nog eens een voorstelling maakt rond McCartney als componist. Wat mij betreft mag Junk dan, in beide gevallen, niet op de setlist ontbreken. [filmpje]




Motor cars, handle bars,
Bicycles for two.
Broken hearted jubilee.

Parachutes, army boots,
Sleeping bags for two.
Sentimental jamboree.

Buy! buy!
Says the sign in the shop window.
Why? why?
Says the junk in the yard.

Da da ya da da da,
Da da da,
Da da ya da da,
Da da da da da da da.

Candlesticks, building bricks,
Something old and new.
Memories for you and me.

Buy! buy!
Says the sign in the shop window.
Why? why?
Says the junk in the yard.


zaterdag 17 maart 2018

Welke dieren komen we tegen op The White Album en wat hebben ze te betekenen?

Voor mij is het altijd nog wat nostalgisch en romantisch om het te hebben over "het draaien van een elpee". Of een album, zo je wilt. Ik vind het een mooie gedachte dat je een plaat uit de hoes haalt, voorzichtig op de draaitafel legt, de naald in de groef zet en het even hoort kraken, om vervolgens meegenomen te worden door de muziek. Ik weet zeker dat velen van jullie nog (of weer) elpees draaien. Klopt dat? Wie kant 2 van The White Album op de draaitafel legt, komt daarbij een aantal liedjes tegen waarin dieren een hoofdrol spelen. Ik neem aan dat het niemand zal zijn ontgaan dat die dierenliedjes grotendeels op dezelfde zijde van de witte dubbelaar terecht kwamen. Dat zal geen toeval zijn, al heb ik nooit gelezen dat bijvoorbeeld George Martin hier iets over vertelde. Omdat we The White Album vieren dit jaar, moeten we dus beslist ook even bij die dieren stilstaan.

The Beatles met Martha, Paul McCartneys hond


Martha My Dear
Het was Paul McCartneys geliefde sheepdog Martha die een ereplekje kreeg op The White Album. Op een dag moet Paul zijn trouwe viervoeter in de ogen hebben gekeken, daarbij denkend: jij verdient een liedje. Dat liedje werd niet alleen tekstueel een heel innemend portret, muzikaal gezien behoort het beslist tot de hoogtepunten van de plaat. Over Paul en zijn Martha moet ik beslist nog eens een blogje schrijven! Voor nu even een hele knappe uitvoering door ons aller Bertolf: [filmpje]




Blackbird
Hoewel Paul McCartney de titel Blackbird als een metafoor gebruikte voor de onderdrukte Afro-Amerikaan, verwijst één van de pareltjes van The White Album natuurlijk ook naar een merel. Mooi gevonden trouwens, van Paul. In het roerige jaar 1968 waarin de rassenrellen in de VS volop in het nieuws waren, schreef hij dit gevoelige nummer. Aanvankelijk had hij trouwens het idee het aan Diana Ross te geven, maar uiteindelijk koos hij ervoor het zelf op te nemen. De vogelgeluiden die we horen, komen uit de geluidenbibliotheek van de Abbey Road Studio's. [filmpje]




Piggies
Ook George Harrison droeg een dier aan voor The White Album. En ook hij koos voor een metafoor. Met Piggies deed hij zijn aanklacht tegen hebzucht en het ongebreidelde consumeren. Harrison, die zelf in die periode natuurlijk volledig geïnspireerd was door de Maharishi en het Hindoeïsme, zette zich even stevig af tegen de westerse cultuur. Wel met de nodige humor, deze keer. Hij zou zijn tekst gebaseerd hebben op George Orwells Animal Farm. George begon trouwens in 1966 al aan Piggies, maar vergat het. Twee jaar later kwam hij zijn aantekeningen tegen, in zijn ouderlijk huis in Liverpool. Samen met moeder Louise lukte het hem Piggies af te maken:

Everywhere there's lots op piggies
Living piggy lives
You van see them out for dinner
With their Piggy wives
Clutching forks and knives to eat their bacon


Rocky Raccoon
Samen met hun meditatie-maatje Donovan, improviseerden John en Paul dit nummer in India bij elkaar. Het was voornamelijk een McCartney-song, dat wel, en eigenlijk heette hoofdrolspeler Rocky aanvankelijk Sassoon van zijn achternaam. Uiteindelijk zorgde de wijziging in Raccoon voor opnieuw een verwijzing naar een dier. Lennon nam trouwens later afstand van het niemendalletje en George Martin noemde het een opvulnummer, dat nooit op The White Album terecht zou zijn gekomen, als het een enkele elpee zou zijn geworden. Toch sloten veel luisteraars Rocky Raccoon en zijn avonturen in hun hart. Het is overigens het laatste Beatlesnummer waarop we John Lennon mondharmonica horen spelen. Alleen daarom al, is het toch best bijzonder.



Er zijn nog meer dieren op The White Album te vinden
Ook elders dan op Kant 2 van The White Album komen we dieren tegen. In The Continuing Story of Bungalow Bill verhaalde John Lennon over een Amerikaanse bezoeker van het meditatiekamp, die zijn moeder én een olifant mee op tijgerjacht nam. Onlangs schreef ik er een blogje over. Ook in Glass Onion voerde Lennon een dier ten tonele: over de oude vertrouwde Walrus van dat jaar ervoor, gaf hij zijn luisteraars nieuwe zogenaamde hint over de identiteit van het dier (Here's another clue for you all: the Walrus was Paul). Op Everybody's Got Something To Hide Expect Me And My Monkey, verwees John trouwens niet naar een aap. Volgens veel luisteraars, inclusief Paul McCartney, zou Monkey op Heroïne duiden. John Lennon beweerde echter dat het liedje over hem en zijn ontluikende liefde voor Yoko Ono ging. Oké.


zaterdag 10 maart 2018

Stay Tuned: verhuisbreak!

Dag allemaal,

Vorige week bereikte me een vraag "waar de blog van zaterdagochtend was". Op dat moment realiseerde ik me dat niet alle lezers me via social media volgen. Niet iedereen opent de wekelijkse blog via Facebook of Twitter. Daar had ik namelijk aangekondigd dat ik er een paar weken tussenuit moest. Ik ben namelijk aan het klussen en verhuizen.

Het gaat goed hoor, maar we zijn nog even heel druk. Ik mis het bloggen en het muziekmaken al. Een goed teken! Het is veel leuker om verhalen te schrijven of lekker gitaar te spelen dan om muren te verven, lampen op te hangen en verhuisdozen uit te pakken. Wat een chaos is het nog in huis...

Het is de bedoeling dat de blogjes vanaf half maart weer verschijnen. 
Hopelijk haken jullie niet af. Stay tuned!


Tot snel,


Anne

zaterdag 24 februari 2018

Not Guilty: hoe George Harrison de vuile was buiten hing en zijn nummer niet op The White Album kreeg

Het is geen geheim dat George Harrison, die dit weekend 75 jaar zou zijn geworden, het als componist niet eenvoudig had binnen The Beatles. Het kostte hem meer tijd dan John Lennon en Paul McCartney om op stoom te komen met het schrijven van eigen nummers. Had Harrison minder talent? Was hij te onzeker of te bescheiden? Of zou elke andere muzikant hetzelfde probleem hebben gehad, wanneer hij had moeten opboksen tegen het duo Lennon-McCartney? Toch was George op The White Album meer vertegenwoordigd dan op elke andere Beatlesplaat. Met While My Guitar Gently Weeps, Piggies, Savoy Truffle en Long Long Long was Harrison mede-verantwoordelijk voor het veelzijdige karakter van het dubbelalbum. Toch is er één nummer dat het album juist niet haalde. En misschien was dat wel zijn beste compositie uit die periode.




George voelde zich niet verantwoordelijk voor de teleurstelling van John en Paul
Terug uit India legde George zijn gevoelens vast over de manier waarop met name John en Paul terugkeken op het avontuur bij de Maharishi. Dat deed hij in het nummer Not Guilty. In een interview uit 1999 met Billboard vertelde Harrison dat hij zich aanvankelijk verantwoordelijk voelde voor de ervaringen die The Beatles met India hadden. Dat de kennismaking met Transcendente Meditatie en de oosterse cultuur met name zijn eigen leven positief veranderd hadden en niet dat van zijn bandleden, was moeilijk te verkroppen voor George. Net als de uiteindelijke teleurstelling over India die hij voelde bij Lennon en McCartney. In Not Guilty probeerde George voor zichzelf op te komen door te zingen dat hij niet schuldig was dat hij zijn bandleden op het pad van de Maharishi had gezet, maar dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes in zijn leven: Not guilty for leading you astray, on the road to Mandalay.




Een diepe denker met een nummer vol betekenis
Een diepe denker als Harrison kwam zodoende met een nummer dat tekstueel vol betekenis was en tegelijkertijd muzikaal niet eenvoudig in elkaar zat. Daar waar Paul McCartney zijn eigen liedjes vaak al kant en klaar uitgedacht had en The Beatles als een mentor door het opnameproces leidde, lukte het Harrison niet goed om over te brengen welke kant hij op wilde. Het subtiele maar moeilijke Not Guilty bleek geen hapklare brok waar The Beatles in de studio hun tanden in konden zetten. Eerst was er de demo die eind mei bij Harrison thuis in Esher gemaakt werd. Of John Lennon zich er mee bemoeide, weet ik niet. Ik heb het idee dat ik hem tijdens de opname op de achtergrond hoor praten: [filmpje]



Poging na poging na poging
In augustus '68 deden The Beatles een groot aantal pogingen het nummer in de studio op tape te zetten. Op 7 augustus waren er alleen al 18 pogingen om het intro goed te krijgen, gevolgd door 27 takes waarin het nummer verder gespeeld werd. De volgende dag werd de draad weer opgepakt en stond de teller inmiddels op 99 takes, waarvan vele incompleet. Op 9 augustus was George zelf meer dan 4 uur bezig met het inspelen van zijn gitaarpartijen. Zittend in de controlekamer stuurde hij met zijn gitaar zijn versterker aan die in de zogenaamde echokamer stond. 




George verdween gefrustreerd naar Griekenland
Op 12 augustus experimenteerde George verder, maar het werd in zijn ogen allemaal niets. The Beatles haakten af en George verdween onaangekondigd (en waarschijnlijk gefrustreerd) naar Griekenland. Niemand was bereid geweest de puzzel met hem te leggen en het nummer te completeren. Best pijnlijk, als je bedenkt hoeveel moeite de band in het complexe Lennon-nummer Happiness Is A Warm Gun stak. Met ook nog eens een geweldig resultaat. Je had Not Guilty een dergelijke behandeling gegund. Het hoorde wel een beetje bij Harrison: het eindeloze perfectionisme en geduld waarmee hij aan zijn eigen nummers bleef schaven. In zijn solocarrière stond zijn manier van opnemen haaks op die van John Lennon, die altijd zo snel en spontaan mogelijk wenste te werken. Deze take laat het punt horen tot waar The Beatles uiteindelijk waren gekomen met Not Guilty. Je zou zeggen dat het nummer, misschien met uitzondering van het laatste gedeelte, echt wel White Album-waardig was: [filmpje]




De verhoudingen werden steeds moeizamer
Ondertussen werd het er in de studio niet gezelliger op. Terwijl George in de Griekse zon zat, werkten John en Ringo in Studio 3 aan Yer Blues en Paul in Studio 2 aan Mother Nature's Son. Toen George na een paar dagen weer terug was, verliet Ringo het studiocomplex met het idee dat hij uit de groep wilde stappen. Zo ver kwam het uiteindelijk niet, maar het geeft aan dat de onderlinge verhoudingen eind augustus even tot een dieptepunt kwamen. Tekstueel verwijst George in Not Guilty ook naar Apple, het nieuwe concept dat Lennon en McCartney in die periode opzetten om de vele Beatlesmiljoenen belastingtechnisch beter te benutten. Het werd natuurlijk een debacle en Harrison had er vanaf dag één weinig vertrouwen in. In Not Guilty horen we hem zingen: I won't upset the apple cart, I only want what I can get.

Lennon en McCartney lanceren Apple


George hing waarschijnlijk iets te veel de vuile was buiten
Not Guilty redde het niet tot The White Album. Misschien was de belangrijkste reden daarvoor wel dat Harrison in de tekst iets te veel de vuile was buiten hing. Die tekst, die ik onder aan deze blog zal opnemen laat inderdaad weinig te raden over. De hoogst genummerde take van Not Guilty werd uiteindelijk 102, een kortere mix van take 99, die in de jaren '90 uitgebracht op Anthology 3, de soundtrack bij de uitgebreide officiële documentaire over de geschiedenis van The Beatles. 


Tien jaar later lukte het alsnog
Toch wist George Not Guilty voor zichzelf uiteindelijk af te maken. In 1978, lang na het uiteengaan van The Beatles, herontdekte hij zijn eigen compositie en besloot hij er met zijn sessiemuzikanten nog eens tegenaan te gaan. Dat was trouwens niet met de minsten uit de popmuziek. Steve Winwood, Willie Weeks, Andy Newmark, Neil Larsen en Ray Cooper klaarden de klus en gaven Not Guilty samen met George een relaxte en wat volwassener make over. Het nummer kwam terecht op het album George Harrison dat in 1979 verscheen. Ik vind het tot op de dag van vandaag een knappe compositie en een zeer aangename Harrisong. Eentje die zeker niet had misstaan op The White Album. Jullie? [filmpje]





Not guilty
For getting in your way
While you're trying to steal the day
Not guilty
And I'm not here for the rest
I'm not trying to steal your vest.

I am not trying to be smart
I only want what I can get
I'm really sorry for your ageing head
But like you heard me said
Not guilty.

Not guilty
For being on your street
Getting underneath your feet
Not guilty
No use handing me a writ
While I'm trying to do my bit.

I don't expect to take your heart..
I only want what I can get
I'm really sorry that you're underfed...
But like you heard me said...
Not guilty.

Not guilty
For looking like a freak
Making friends with every Sikh
Not guilty
For leading you astray
On the road to Mandalay.

I won't upset the apple cart
I only want what I can get
I'm really sorry that you've been misled...
But like you heard me said...
Not guilty.

zaterdag 17 februari 2018

Wie was Bungalow Bill van The White Album en heeft hij echt bestaan?

Paul McCartney was er het beste in, John Lennon waagde zich er ook wel eens aan en George Harrison liet het concept eigenlijk volledig liggen: het schrijven van zogenaamde character songs, liedjes die The Beatles schreven over fictieve of bestaande personen. Nummers waarin we in een paar minuten kennismaken met een personage of een persoon. Op The White Album komen we een aantal character songs tegen, waaronder The Continuing Story of Bungalow Bill. Was deze Bill een verzinsel? Ontsproten zijn avonturen uit de fantasie van John Lennon of bestond Bill echt?

De échte Bungalow Bill!

Geen sterk nummer, wel een goed verhaal!
Ik denk dat de meesten van jullie The Continuing Story of Bungalow Bill niet als één van de sterkste nummers van The White Album beschouwen. Ikzelf ook niet trouwens. Het liedje stond de afgelopen weken niet vaak in jullie 15/30-lijstjes. Toch intrigeert het nummer me wel een beetje. Om het bijzondere intro, maar vooral om de fantasierijke tekst. Als kind zag ik hem wel voor me, deze Bungalow Bill die, zittend op een olifant, zwaaiend met een geweer én met zijn moeder in zijn kielzog, op tijgerjacht ging. Hoe verzin je zoiets?


Amerikaanse toerist
We weten dat The Beatles een groot deel van hun nummers voor The White Album in India schreven, tijdens hun verblijf bij de Maharishi Mahesh Yogi. Ze waren samen met zo'n 60 andere mensen te gast bij de goeroe. Die andere gasten vormden in een paar gevallen inspiratie voor nieuwe nummers. Zo was daar Prudence Farrow die, zoals ik vorige week schreef, gevoelig neergezet werd in Dear Prudence. Een Amerikaanse toerist, die ook in Rishikesh verbleef, kwam er wat minder poëtisch van af. Hij werd door John Lennon tot Bungalow Bill gedoopt, maar kwam daarmee wel (zij het wat banaal) terecht op een Beatles-elpee. In een interview vertelde John Lennon zelf over het tegenstrijdige gedrag van deze man:


That was written about a guy in Maharishi's meditation camp who took a short break 
to shoot a few poor tigers, and then came back to commune with God. 


Jungle Jim + Buffalo Bill = Bungalow Bill
Lennon vertelde bovendien dat hij de naam de Amerikaanse stripfiguur Jungle Jim in zijn hoofd had bij het schrijven van het liedje. Jungle Jim was een strip die vanaf 1934 in Amerikaanse kranten verscheen, waarin ene Jim Bradley avonturen in de Aziatische jungle beleeft. De comic kreeg zelfs een bewerking voor televisie, waarin Johnny Weismuller het personage, gehuld in een safaripak, speelde. De jonge John Lennon zal op zijn jongenskamer aan Menlove Avenue vast wel eens op zijn buik op bed hebben gelegen met de nieuwste editie van Jungle Jim.

Striptekening (1954) uit de succesvolle Jungle Jim-serie

Lennon combineerde deze Jungle Jim met de legendarische bizonjager Buffalo Bill (1846-1917), wiens echte naam William Frederick Cody was. En zo zag Bungalow Bill in 1968 het levenslicht.

William Frederick -Buffalo Bill- Cody

Bungalow Bill en zijn moeder arriveerden met een bult bagage
De echte Bungalow Bill was Richard Cooke III, een 27-jarige Amerikaan die luisterde naar de roepnaam Rik. Samen met zijn moeder Nancy Cooke de Herrera verbleef hij korte tijd bij de Maharishi. Mia Farrow, de zus van Dear Prudence, herinnerde zich in een interview nog goed hoe moeder en zoon in de ashram arriveerden. Farrow omschreef de Amerikaanse als iemand die nogal gewichtig deed en die met een enorme hoeveelheid bagage de gloednieuwe privé-bungalow naast het verblijf van de Maharishi betrok. Aha! Dan weten we direct waar Lennon dat Bungalow vandaan had, realiseer ik me nu. En zou dit de Nancy zijn naar wie Paul McCartney in een ander India-liedje, Rocky Raccoon, verwijst (But everyone knew her as Nancy)? Moeder en zoon waren trouwens niet zulke populaire gasten in India en volgens Farrow was niemand er rouwig om toen ze weer vertrokken om op tijgers te gaan jagen.


Nancy werd zelf een goeroe
Deze Nancy Cooke de Herrera schijnt zelf een soort goeroe te zijn geworden voor sterren als Lenny Kravitz en Madonna. Ik vond een [filmpje] waarin ze onder andere vertelt over haar contact met The Beatles in India. Best leuk om even te kijken naar deze moeder van Bungalow Bill:



Natuurlijk schreef ze ook een boek
Zoals velen die zich in hun leven ergens (even) in de nabijheid van The Beatles mochten begeven, legde Nancy haar levensverhaal vast in een boek waarvan de titel (zoals bijna altijd het geval is) verwijst naar de titel van een Beatlesnummer: All You Need Is Love: An Eye Witness Account of When Spirituality Spread From The East To The West. Nog steeds te koop! ;-)


Nancy Cooke de Herrera, tweede van links, staand tussen Pattie Boyd (Harrison) en John Lennon

Rik vond weinig aansluiting met de hippies
Rik zelf vertelde later dat hij The Beatles erg aardig vond, maar dat John Lennon zich het meest afzijdig hield. Er was dan ook niet veel dat hen bond. Bill viel behoorlijk op als blonde all American boy, in het wit gekleed in college stijl, tussen de langharige hippies. De tijgerjacht, die drie uur van Rishikesh plaats vond, had als doel om tijgers te doden die het op olifanten voorzien hadden en die een probleem vormden voor de lokale bevolking. In haar tweede boek, Beyond Guru's (dit is echt waar!) beschrijft moeder Nancy hoe ze zich samen met haar zoon in een boom schuilhield, op een houten platform en wachtend tot de tijgers zouden arriveren: Rik sat down and I stood behind him. It wasn't long before I saw this flash of yellow and black. I let out a yell and Rik twirled and shot the tiger right through the ear. John Lennon maakte daar in Bungalow Bill het volgende van: So Captain Marvel zapped him right between the eyes.


Ook Captain Marvel was een stripheld en kreeg
zijn plek in Bungalow Bill

Kritische noten van de Maharishi en Lennon
Op de terugweg naar Rishikesh kreeg Rik spijt van zijn daden. Hij vroeg om een gesprek met de Maharishi en vertelde de goeroe dat hij zoiets nooit opnieuw wenste te doen. Bij dat gesprek waren John Lennon en Paul McCartney aanwezig. Rik kreeg kritische vragen. Zowel van de Maharishi als van Lennon. Moeder Nancy sprong voor haar zoon in de bres en antwoordde: Well John, it was either the tiger or us. Ook dit antwoord verwerkte Lennon later in zijn nummer als If looks could kill, it would have been us instead of him. Kortom, de dagelijkse gang van zaken bood The Beatles voldoende stof voor nieuwe nummers.

Moeder en zoon tijdens de tijgerjacht

Demo
Terug in Engeland namen The Beatles eind mei The Continuing Story of Bungalow Bill op tijdens de demo-sessies die ze thuis bij George Harrison in Esher hielden. John zong zijn partij twee keer in op de viersporenrecorder. Op dat punt klonk Bungalow Bill als volgt: [filmpje]



Twee keer plagiaat
Voor de melodie pleegde John twee keer plagiaat, waarschijnlijk onbewust. Zo moet de melodie van de Amerikaanse klassieker Stay As Sweet As You Are (1934) ergens in zijn achterhoofd hebben gezeten. Net als in de structuur van dit nummer, begint hij zijn eigen Bungalow Bill met het refrein. Een refrein dat veel op het de zoete song lijkt: [filmpje]




Daarnaast plagieerde hij zichzelf. De zin So Captain Marvel zapped him right between the eyes is melodisch gelijk aan And curse Sir Walter Raleigh, he was such a stupid git uit het nummer I'm So Tired, dat uiteindelijk ook precies op dezelfde dag (8 oktober 1968) werd opgenomen. Vergelijk die twee regels maar eens! Ook de drie bass drum-kicks die het refrein van Bungalow Bill inluiden, waren niet echt nieuw. Dat grapje was anderhalf jaar eerder al eens uitgehaald bij Lucy In The Sky With Diamonds.


De mellotron speelt een hoofdrol
De uiteindelijke versie van Bungalow Bill die terecht kwam op The White Album zou niet zoveel verschillen van de demo die ik hierboven liet horen. Echter in de studio was er een belangrijke rol voor de mellotron weggelegd. Dit inventieve instrument kon, met het induwen van een orgeltoets, een stukje eerder opgenomen tape in een zogenaamde eindeloze loop afspelen. Het virtuoze Spaanse gitaarintro van Bungalow Bill werd dus niet door een Beatle gespeeld, maar aangestuurd met een simpele mellotron-toets. Ook de trombonegeluiden waarmee Bungalow Bill eindigt komen regelrecht uit die mellotron, één van de voorlopers van de synthesizer: [filmpje]





Twee Beatlesvrouwen zongen mee
Tot slot was er een rolletje voor Yoko Ono en Maureen Starkey. Het kwam eigenlijk nooit voor dat de vrouwen van The Beatles meezongen tijdens de opnamen. Voor zover ik weet, was Pattie Harrison te horen in het refrein van Yellow Submarine en assisteerde Linda McCartney bij de hoogste noten in de achtergrondzang van Let It Be. Op Bungalow Bill horen we Yoko Ono één stukje solo zingen (But when he looked so fierce). In het refrein, waarop een deel van de aanwezigen te horen is, sloot ook Maureen Starkey aan.


Hoe liep het met Bill zelf af?
En zo eindigt een verhaal dat even banaal als intrigerend is. De avonturen van Bungalow Bill die zijn moeder mee op tijgerjacht nam, werden voor altijd vastgelegd. Hoe liep het met Bill zelf af? Hij schiet nog wel eens tijgers, maar dan op de gevoelige plaat. De Amerikaan besloot zijn leven te gaan wijden aan natuurfotografie en werkt voor gerenommeerde bladen als National Geographic. Kwam het allemaal toch nog goed.


Hey, Bungalow Bill
What did you kill
Bungalow Bill?
He went out tiger hunting with his elephant and gun
In case of accidents he always took his mom
He's the all American bullet-headed saxon mother's son.
All the children sing
Hey Bungalow Bill
What did you kill
Bungalow Bill?
Deep in the jungle where the mighty tiger lies
Bill and his elephants were taken by surprise
So Captain Marvel zapped in right between the eyes
All the children sing
Hey, Bungalow Bill 
What did you kill
Bungalow Bill?
The children asked him if to kill was not a sin
Not when he looked so fierce, his mother butted in 
If looks could kill it would have been us instead of him
All the children sing
Hey, Bungalow Bill
What did you kill
Bungalow Bill?


zaterdag 10 februari 2018

Dear Prudence: de vrouw die met The Beatles mediteerde en John Lennon inspireerde

Na de spetterende opening van The White Album, met Back In The USSR, neemt John Lennon ons mee terug naar Rishikesh, waar hij één van zijn gevoeligste teksten schreef. Over een dame die zich die weken ook bij de Maharishi in India gevoegd had.

Perpetuum mobile
In de fingerpicking-stijl, die The Beatles zich in India onder leiding van Donovan eigen hadden gemaakt, worden we meegezogen in een schema van 4 akkoorden. Als een perpetuum mobile neemt dat schema ons mee in het verhaal over Prudence Farrow, de jonge vrouw die door John Lennon muzikaal vereeuwigd werd en wier naam zelfs in de titel van het liedje terecht kwam. Wie was deze Prudence, wat deed ze in India en waarom was er tegelijk met The Beatles?


Prudence Farrow


Mia Farrow moest bijkomen van een scheiding
Toen The Beatles in februari 1968 afreisden naar de zogeheten Valley of the Saints in het noorden van India, waren zij daar niet de exclusieve gasten van de Maharishi. Ze sloten zich aan bij 60 mensen die door de goeroe getraind zouden worden om zelf leraar in de transcendente meditatie (TM) te worden. Tot de bekendere deelnemers behoorden Donovan, Mike Love van de Beach Boys, jazzfluitist en latere pionier van New Age-muziek Paul Horn en actrice Mia Farrow. De Amerikaanse was naar India afgereisd om te herstellen van haar scheiding van Frank Sinatra. In '65 was ze op 21-jarige leeftijd met de toen 50-jarige crooner getrouwd. Eind '67 kreeg ze de scheidingspapieren al door Sinatra gepresenteerd, terwijl ze in de filmopnamen voor Rosemary's Baby zat. Farrow besloot haar jongere zus Prudence mee te nemen op haar retraite bij de Maharishi. Dat ze er tegelijkertijd met The Beatles zaten, was toeval.


India bracht de ommekeer
De zusjes Farrow hadden een katholieke achtergrond en zaten op jonge leeftijd bij de nonnen op school. Als tiener zette Prudence zich enorm af tegen al deze devotie. Met een oudere zus die een steeds mooiere verschijning werd, zocht Prudence haar heil in drank en drugs. Na een LSD-trip die haar behoorlijk bang had gemaakt, stopte Prudence resoluut met het gebruik van geestverruimde middelen. Toen ze een vriend van haar broer sprak, die net terug was uit India, voelde ze dat het land en de cultuur haar iets konden bieden dat haar gevoel van leegte kon vullen. In 1966 maakte Prudence op de Universiteit van California kennis met de oosterse technieken van TM. Ook groeide haar interesse voor yoga, zoals bij veel westerlingen in die tijd. Al op 19-jarige leeftijd opende ze in Boston een yogaschool in een voormalig kerkgebouw. Prudence was, voordat ze op 23 januari 1968 met zus Mia in India arriveerde, dus al behoorlijk serieus bezig met oosterse filosofie. Het zou alleen maar serieuzer worden.


De familie Farrow in 1950: Prudence zit rechts, met witte strik, naast haar vader.
Moeder Farrow speelde "Jane" in de bekende Tarzan-films.

Dezelfde golflengte
Prudence wilde al langer de Maharishi ontmoeten en toen ze op een dag een telefoontje kreeg van zus Mia, die van plan was naar India af te reizen, sloot ze zich als vanzelfsprekend aan. De zusjes hadden al wel vernomen dat ook de Fab Four naar de ashram van de goeroe zouden afreizen, maar Prudence vertelde daarover dat het hele circus dat daarmee gepaard ging haar gestolen kon worden. Ze kwam voor haar eigen spirituele groei, al had ze een goede klik met de vier. Ze zat op dezelfde golflengte met de bandleden en vond hen zo down to earth. Volgens Farrow wilde de Maharishi de vier Beatles het liefst afzonderen van de rest van de groep, zodat ze niet teveel gestoord zouden worden. Daar zag de band niets in.

Prudence Farrow zittend op de voorgrond met Ringo en Maureen Starkey, Jane Asher en Paul McCartney

Prudence sloeg volgens Lennon een beetje door
Waar alle studenten van de Maharishi zich naast het leren mediteren ook bleven ontspannen, viel Prudence buiten de groep. In haar vurige wens om alle technieken snel en goed onder de knie te krijgen, zonderde ze zich steeds meer af in haar eigen hut. 's Avonds na het eten was niet ze niet bij de rest van de groep te vinden. Men praatte, de Beatles zaten te zingen met hun gitaren op schoot, maar Prudence zocht de afzondering en mediteerde en mediteerde. Op een gegeven moment deed ik dat vijf dagen achter elkaar. Zonder voor mezelf te zorgen. Ik at niet meer en sliep niet meer, vertelde Prudence vele jaren later. Ook dat ze The Beatles op hun gitaren hoorde componeren en oefenen. Als een stille getuige die The White Album hoorde ontstaan.


Prudence en de Maharishi

Life goes on-bra, Prudence!
Het waren John en George die door de groep werden aangespoord om de stille en altijd afwezige Prudence er weer bij te halen. Het stel ging naar de kamer van Prudence, speelde het pas gecomponeerde Ob-La-Di Ob-La-Da voor haar en vroeg of ze zich weer bij de rest wilde voegen. Dat ze zelf het onderwerp van een ander liedje zou worden, kon Prudence toen nog niet vermoeden. Pas heel veel later kwam ze daar achter, op bezoek bij haar moeder, die een exemplaar van The White Album op de draaitafel legde. Prudence was vereerd en vond het een prachtig nummer dat goed de exotische sfeer van de retraite in India weergaf. Ook vond ze dat John respectvol over haar geschreven had. John Lennon sprak jaren later met humor over Farrow: She'd been locked in three weeks and was trying to reach God quicker than anyone else, grapte hij.

Prudence en Mia op latere leeftijd


Waar zit de knip in Dear Prudence?
The Beatles namen Dear Prudence eind augustus 1968 op in de Londense Trident Studio's, met behulp van de voor die tijd geavanceerde 8-track opname-apparatuur. De spullen in Trident waren nieuwer en beter dan de apparatuur die aan Abbey Road stond. Het was Paul McCartney die achter de drumkit moest plaatsnemen. Ringo Starr was kort daarvoor weggelopen van de opnamesessies, zich onzeker voelend over zijn spel. Terwijl Ringo op vakantie ging, viel Paul in. Het drumwerk in het laatste gedeelte van Dear Prudence klinkt een stuk soepeler en inventiever dan dat in het begin. Kenners fluisteren dat hier waarschijnlijk Ringo weer te horen is en dat we dus te maken hebben met een "'knip" in het nummer. Ik ga er vanuit dat Jan Cees ter Brugge die knip heeft weten op te sporen en ons er de komende tijd in een uitzending van de Fab4Cast meer over gaat vertellen. Ik vond dit mooie filmpje met beelden van The Beatles in India bij de Maharishi. We horen de demo van Dear Prudence die John Lennon in mei 1968 bij George Harrison thuis opnam: [filmpje]



Onze Dear Prudence krijgt een gezicht
Net als George Harrison bleef Prudence Farrow trouwens een levenslange liefde houden voor oosterse filosofie. Ze werd TM-lerares en bleef het. Ook promoveerde ze aan Berkeley op het gebied van Azië-studies. Naast het lesgeven, hield ze zich bezig met projecten in de filmindustrie en vanaf 2000 schreef ze artikelen op het gebied van religie, filosofie en gezondheid voor toonaangevende magazines. Prudence is inmiddels een dame op leeftijd. In dit [filmpje] haalt ze herinneringen op aan haar weken in India met The Beatles. En ineens krijgt onze Dear Prudence een gezicht en een stem. Mooi!